Fryderyk Chopin stał się “dyżurnym  kompozytorem ” polskich jazzmanów. Nigdy dotąd nie ukazało się tyle albumów jazzowych, gdzie inspiracją dla jazzmana byłyby mazurki i etiudy naszego wieszcza-kompozytora.. „Chopiniana” proponowane przez  Leszka Możdżera, Krzysztofa Herdzina, Leszka Kułakowskiego, Andrzeja Jagodzińskiego  stały się  kanonem polskiego jazzu, a dla samych jazzmanów  często momentem zwrotnym w karierach ( np. album ” Chopin – Andrzej Jagodziński Trio” okazał się nie tylko bestsellerem polskiego jazzu, ale także kartą przetargową pianisty i wizytówką  wrażliwego jazzmana na całym świecie).

Leszek Kułakowski to artysta o ogromnej wyobraźni muzycznej, kreatywnie eksperymentował  ze swoją muzyką, także  inspirując się nie tylko Chopinem, folklorem kaszubskim, Trzecim Nurtem, ale także projektami „komedowskimi” z yassowcami i aranżacjami kompozycji Krzysztofa Komedy na orkiestrę symfoniczną ( dla Tomasza Stańki). Artysta ma na koncie kilkanaście autorskich płyt  oraz udział w licznych sesjach polskich i zagranicznych muzyków. Mimo klasycznego wykształcenia sporo uwagi poświęca jazzowi. Zadebiutował akustycznym kwartetem Antiquintet zdobywając nagrody na festiwalu Jazz nad Odrą’ 79, Pomorskiej Jesieni Jazzowej, koncertując na Jazz Jamboree.W latach 1985-86 prowadził funkową grupę Zu-Zu;w latach 1987-93 współpracował z grupą Sami Swoi, koncertując na europejskich festiwalach jazzowych. Przełomowym dla muzyka okazał się rok 1994, kiedy to zrealizował autorski album „Black & Blue” wraz ze swoim sekstetem, gdzie eksponował stylistykę bopu zaskakując wykorzystaniem manier dekafonicznych. Sporym powodzeniem cieszył się kolejny projekt Kułakowskiego: trio jazzowe i orkiestra symfoniczna zrealizowała album „Chopin And Other Songs”. Równie ważnym okazały się dla muzyka nagrania „Kułakowski & Kaszubi” – specyficzne połączenie kaszubskich pieśni ludowych z jazzem. Do ortodoksji jazzowej Leszek Kułakowski powrócił realizując m.in. nagrania „Interwały” z grupą Zbigniewa Namysłowskiego. Jest kompozytorem ponad 150 utworów jazzowych na zróżnicowane obsady instrumentalne i instrumentalno-wokalne, od zespołów jazzowych po  big bandy i orkiestry symfoniczne. Tworzy także muzykę współczesną, jest zwany guru „trzeciego nurtu” – łączącego muzykę współczesną z jazzem. Do najważniejszych utworów Kułakowskiego należą: „Missa Miseri Cordis”; „Piano concerto” na fortepian z orkiestrą; “Sketches for jazz trio & symphony orchestra”,„Dyskretny urok konsonansów” na orkiestrę smyczkową; „Ewencja”, „Free Steps”, „Walczyk Dekadencki” – na trio jazzowe i orkiestrę; „Eufonia”- na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę (kompilacja muzyki współczesnej, polskiego stylizowanego folkloru i jazzu);oraz „Aleatomodalblues”, „Cap Ca Rap”, „Repetition 2005” na big band jazzowy.Leszek Kułakowski jest również pomysłodawcą i inspiratorem Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy i Komeda Jazz Festival, których pierwsze edycje odbyły się w 1996 roku i dzisiaj są najważniejszymi imprezami „komedowskimi’ w Polsce. Doskonale postrzegane są także jego najnowsze nagrania ( „Love Songs” oraz koncertowa „Leszek Kułakowski Quintet- Copy & Insert”) zrealizowana dla sopockiej oficyny Soliton Records.

Leszek Kułakowski – kompozytor, pianista jazzowy, nazywany przez krytykę „wizjonerem jazzu”, teoretyk muzyki, pedagog, profesor zwyczajny klasy kompozycji i twórca akademickiego jazzu w  gdańskiej Akademii Muzycznej także po raz kolejny zainteresował się Chopinem. Tym razem celem międzynarodowego, nowatorskiego projektu “Leszek Kułakowski – Chopin Impressions”  było  „ujazzowienie” kompozycji Fryderyka Chopina, w aranżacjach na kwintet jazzowy. Dla pomysłu pianista Leszek Kułakowski zaprosił wprawnych i doskonałych muzyków jazzowych (Mikael Godée – saksofon, flet, aranżacje; Ebba Westerberg – instrumenty perkusyjne;Tomasz Sowiński – perkusja; Piotr Kułakowski – kontrabas) i tak zaaranżował walce, nokturny, mazurki i preludia, że stworzył z nich jazzowe standardy. Proces nadania jazzowej faktury kompozycjom Chopina dotyczył znanych i popularnych preludiów, mazurków, nokturnów, walców Fryderyka Chopina  teraz ubranych w skomplikowane frazy i aranżacje na  typowy, modern-jazzowy kwintet jazzowy. Współpraca artystyczna wybitnych polskich i szwedzkich artystów nadała muzyce Chopina nowej jakości i  stworzyła nowatorską, unikatową wartość artystyczną. „Chopin Impressions” jest tutaj określoną syntezą jazzu i muzyki genialnego romantyka. W formie przygotowanej dla kwintetu jazzowego, trudnym było włączenie nowoczesnych technik kompozytorskich, unowocześnienie całej koncepcji współczesnego, jazzowego ensemble’u oraz  twórcze podejście do materiału muzycznego. Jakościowym i artystycznym sukcesem okazała się tutaj twórcza kontynuacja “europejskiej szkoły jazzu”, zachowanie “chopinowskiego ducha muzyki”,  zachowanie relacji z polską i europejską muzyka ludową, sugestywna kontynuacja “jazzowej liryki”. Równie nienaganne stało się w „Chopin Impressions” eksponowanie kontrastu pomiędzy wiodącym fortepianem, a synkopowanymi intensywnie rytmicznymi liniami saksofonu  oraz pulsacją perkusji. Jazzowy kwintet posługuje się tutaj nowatorskim języku muzycznym, gdzie elementy typowe dla jazzu są dialogowane ze współczesnymi środkami kompozytorskimi  tak w sferze brzmienia zespołu, jak  i w aspekcie sonorystyki. Fortepian  – tak znamienny dla muzyki Fryderyka Chopina – oprócz zadań harmoniczno-­ melodycznych jest tutaj  traktowany także jako “instrument perkusyjny”.

Dionizy Piątkowski