Pomysł zrodził się nieoczekiwanie, gdy  młodzi polscy muzycy , Bartłomiej i Marcin Olesiowie  oraz Marek Winiarski –szef Not Two Records zaproponowali mi, abym został producentem  koncertu , którego repertuar oparty byłby o kompozycje wybitnych, polskich twórców muzyki współczesnej: Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz…Natychmiast przypomniałem sobie o koncercie i nagraniu, jakie ponad trzydzieści lat temu zrealizował Joachim Ernst Berendt na Donaueschingen Music Festival. Doszło wtedy (1971) do przełomowego w dziejach muzyki spotkania dwóch światów: skrajnej awangardy jazzu ( Dona Cherry’ego, Tomasza Stańko, Terje Rypdala, Kenny’ego Wheelera, Alberta Mangelsdorffa…) oraz ultranowoczesnej muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Zdałem sobie sprawę, że jest szansa i pretekst by powrócić do tamtego pomysłu. Serdeczne i wspaniałe rozmowy z panią Elżbietą Penderecką oraz zapał i entuzjazm profesora Krzysztofa Pendereckiego utwierdziły mnie w przekonaniu, że w ramach ERY JAZZU mogę zrealizować niepowtarzalny   projekt artystyczny. Międzynarodowy projekt  „Penderecki … Jazz „ był więc  nawiązaniem do tamtego mariażu muzyki współczesnej z jazzem. Zaprosiłem wybitnych muzyków : amerykańskiego waltornistę Marka Taylora, rumuńskiego pianistę Mircea Tiberiana, niemieckiego klarnecistę Rudiego Mahalla oraz znamienitych polskich muzyków- współautorów projektu : Marcina i Bartłomieja Olesiów.

Rudi Mahall – uchodzi za jednego z najciekawszych improwizatorów jazzu oraz muzyki współczesnej. Z równą gracją interpretuje wybitnych kompozytorów XX wieku , jak i klasykę jazzu. Nie stroniąc od koncertów z najważniejszymi orkiestrami europejskimi, coraz częściej  Mahall wiąże się z awangardową sceną jazzową. Jego duet z japońską pianistką Aki Takase oraz zrealizowany  wspólnie  „Duet For Eric Dolphy ” okrzyknięto albumem roku i doskonała przepustką  klarnecisty w świat wielkiego jazzu. Mircea Tiberian – związany od ponad dwudziestu lat z najważniejszymi  formacjami jazzowymi,  lider autorskich zespołów oraz  pianista w zespołach Larry’ego Coryella, Eda Schullera, Tomasza Stańko, Adama Pierończyka, Marty Cook. Marcin Oleś – kontrabasista i kompozytor związany z nowoczesną sceną polskiego jazzu, jest laureatem nagrody indywidualnej festiwalu Jazz nad Odrą’99 oraz Jazz Juniors’99; współtwórca Custom Trio ( wraz z bratem Bartłomiejem), wraz z  trębaczem Andrzejem Przybielskim oraz saksofonistą Adamem Pierończykiem zrealizował  najciekawszych projektów polskiego jazzu ostatnich lat. Bartłomiej  Brat Oleś – perkusista i kompozytor  zaliczany do ścisłej czołówki  nowego, polskiego jazzu. Najznamienitszym zespołem jest sztandarowe Custom Trio , ale współpracuje także z elitą polskiego jazzu : Adamem Pierończykiem, Mikołajem Trzaską, Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem. Jest autorem aranżacji i wyboru  kompozycji  oraz przygotował –od strony muzycznej – koncert „ Penderecki…Jazz”.

Nim jednak muzycy zaprezentowali swój – entuzjastycznie przez publiczność i krytyków przyjęty – program, zrealizowali (  bez  Marka Taylora ) album , który jest doskonałym przykładem wzajemnego przenikania się ortodoksji jazzu i  karkołomnej stylistyki „contemporary music”, a  bohaterami płyty są  muzycy, perfekcyjne  kompozycje oraz brzmienie, jakiego dotąd w polskim jazzie nie było.Projekt ten nigdy nie zostałby zrealizowany gdyby nie pomoc, zrozumienie, zapał i entuzjazm  Muzyków, pani Elżbiety Pendereckiej, profesora Krzysztofa Pendereckiego, Marka Winiarskiego i Wojtka Juszczaka .Wszystkim im serdecznie dziękuję !

Dionizy Piątkowski