Ekspansja jazzowej pianistyki ze Skandynawii nie ma się zdaje końca. To specyficzne ujmowanie jazzu, budowanie nastroju i brzmienia stało się od wielu lat manierą, która z czasem stała się także określonym wzorcem dla dzisiejszego, europejskiego jazzu. Nawet jeśli przyjąć, że owa kreatywności oraz wirtuozeria instrumentalistów budowana jest ze skazą „ brzmienia ECM” – to jest to jedna niezwykle budujący argument w tworzeniu ciekawej i ważnej, jazzowej stylistyki. Tord Gustavsen mistrz takiego nastroju i niekwestionowana dzisiaj norweska gwiazda wytwórni ECM Records oraz jeden z najbardziej kreatywnych i nowatorskich pianistów. Należy do najciekawszych osobowości muzycznych europejskiej sceny jazzowej i od wielu lat wywiera intrygujący wpływ na dzisiejsza scenę muzyczną. „Ten norweski pianista – pisze prestiżowy magazyn Vibration – ma subtelne uderzenie i wrażliwość, które stawiają go w rzędzie największych romantyków muzyki” a Virgin Megapresse komplementuje jego muzykę : „Rewelacja ! Zmysłowość ekstremalna i paradoksalna”.
Tord Gustavsen jest absolwentem Konserwatorium w Trondheim oraz Uniwersytetu w Oslo; współpracował z takimi muzykami jak Tore Brunborg, Mats Eilertsen czy Anną Marią Jopek jednak najważniejszym ( od 2001 roku) jego projektem jest autorskie Trio ( z basistą Haraldem Johansenem i perkusistą Jarle Vespestadem). „ Tord Gustavsen jest mistrzem pianistycznego opanowania i powściągliwości – pisze Stereophile Magazine. Wspiera go w tym Harald Johnsen, którego kontrabas „spaceruje” długimi krokami, a także Jarle Vespestad, który subtelnie akompaniuje na perkusji grając często gołymi rękoma. Wszyscy trzej grają jak wirtuozi, którzy nie mają najmniejszego zainteresowania, by zademonstrować swoje umiejętności. To największy z najmniej krzykliwych albumów, jakie słyszałem od czasu „Kind Of Blue” Milesa Davisa.”
Tord Gustavsen może poszczycić się imponującą dyskografią realizowaną głównie dla oficyny ECM Records. Przez ponad dwie dekady, wraz ze swoim Trio, Ensemble oraz Quartetem, zrealizował doskonałe albumy „Changing Places”, „The Ground”, „Being There”, „Restorted, Returned”, “Extended Circle, ”The Well”, “ What Was Said”. Najnowszy to „The Other Side„, nagrano w Oslo w słynnym Rainbow Studio w styczniu 2018 roku. Pianista ponownie wraca do trio fortepianowego, tym razem ze stałym z perkusistą Jarle Vespestadem ale nowym basistą Sigurdem Hole.