Nie ustaje w kreacji nowych brzmień i tendencji niemiecka oficyna JazzHausMusik, która – z intencją godną poważania – konsekwentnie dokumentuje i przedstawia ciekawe projekty awangardowego jazzu oraz muzyki improwizowanej. Buduje przy tym nie tylko ogromny zestaw europejskich prezentacji, ale także znakomity katalog artystycznych i kreatywnych koncepcji muzycznych skupionych wokół idei niemieckiej, słynnej „szkoły awangardowej” i legendarnego „free jazzu”. Wytwórnia istnieje od 1980 roku i początkowo była serią dokumentującą improwizowane koncerty „Stadtgarten”. Pomysłodawcą cyklu (nagrań i koncertów) jest niemiecki pianista i kompozytor Georg Ruby, który nie tylko wykreował specyfikę koncertów, ale także zgromadził wokół siebie spore grono muzyków, dla których improwizacja jazzowa jest ważnym elementem własnej, artystycznej kreacji. W ciągu dekad ukształtowano mocne, lokalne środowisko jazzowych awangardzistów, wśród których mamy dzisiaj elitę tej muzyki, takich jak Sebastian Gramss, Georg Ruby, Hans Lüdemann, Stefan Bauer, Franz Bauer, Carl Ludwig Hübsch, Frank Gratkowski, Robert Landfermann, Henning Berg, Günter Baby Sommer, Rudi Mahal, Hazel Leach, Christina Fuchs oraz znane formacje Kölner Saxophon Mafia, Niels Klein Tentett, Extempore, NoNett Norberta Steina i Joachima Gellerta. Jeśli należałoby szukać regionalnej inicjatywy jazzowej, która swoją konsekwencją wyrosła na jedną z najciekawszych w całej Europie to jest nią z pewnością JazzHausMusik z niemieckiej Kolonii. To już nie tylko ponad 300 niekonwencjonalnych albumów, ale kilka tysięcy muzycznych projektów budujących od blisko 40 lat reputację niemieckiej szkoły jazzowej awangardy oraz konsekwentnej repertuarowo oficyny.
Najnowsze projekty JazzHausMusik obejmują, między innymi, dwa ciekawe projekty zrealizowane przez –różniące się koncepcją oraz składem – tria. Zespół smyczkowy Trio Vier z Bambergu (Rebekka Wagner-skrzypce, Sophia Schulz – wiolonczela, Stephan Goldbach – kontrabas i wokalistka Lisa Strockens) zrealizowało album „Garden Radio City” – sesję klasycznej improwizacji jazzowej. Trio Vier dodaje tym samym nowy, imponujący poziom do koncepcji tradycyjnego kwartetu smyczkowego i dzisiejszej muzyki współczesnej. To znakomita propozycja, w której jest wizja utrzymania wirtuozerskich standardów instrumentalistów oraz oryginalnej kultury improwizującego zespołu smyczkowego. Nieprzypadkowo koncepcje muzyczne i pomysły Trio Vier czerpią ze szczególnej struktury ich rodzinnego miasta Bambergu w Bawarii, w szczególności z jego Miasta Ogrodów. Dla trio/kwartetu Miasto Ogrodów jest zarówno przysłowiowym miastem kwiatów, chwastów i wszystkich innych roślin, ale także miejską i społeczną utopią. Pewna dialektyka jest wrodzona w obu tych obszarach: rośliny jako obiekty piękna i demonizowane chwasty oraz utopia upadającego społeczeństwa. Koncepcja „Garden City Radio” opiera się na słyszalnej przyjemności największych możliwych kontrastów, niemal bezmyślnych zmian nastrojów, tekstów i pejzaży dźwiękowych. Trio Vier zanurza się w świecie tych napięć i opowiada swoje historie, z emocjonalnymi stanami i muzycznymi łukami sięgającymi od skomponowanych, kameralnych dźwięków smyczkowych do swobodnie improwizowanych sekcji.Trio Vier napisało muzykę baletową dla bamberskiej grupy tanecznej SETanztheater, zaaranżowało kompozycje Beli Bartoka, improwizowało na podstawie tekstów Franza Kafki w kontekście większych zespołów, towarzyszyło wieczorom operetkowym i oczywiście zagrało wiele koncertów z własną muzyką w Mieście Ogrodów. Muzycy są częścią Ventuno Chamber Orchestra i dzięki temu są doskonale przygotowani także do interpretacji wybitnych dziel klasyki: od Piotra Czajkowskiego po serenady smyczkowych Edwarda Elgara. Muzycy nie kryją inspiracji oraz wpływów na ich koncepcje, które obejmują artystów takich jak Caroline Shaw, John Zorn, Arcado String Trio, Gareth David , Frances Marie Uitti, Bille Eilish a nawet koncepcje artystyczne rodem z heavy metalu oraz minimal- music. Trio Vier koncertje zatem zarówno na klasycznych scenach koncertowych świata, jak w klubach i na festiwalach jazzowych oraz muzyki improwizacyjnej.
Zdecydowanie bliższe jazzowi oraz muzyce improwizowanej jest Trio Studies ( Frank Paul Schubert- saksofon altowy i sopranowy, Dieter Manderschieid – kontrabas i Martin Blume – perkusja), którzy przygotowali album „Spindrift”, zrealizowany pięć lat po wydaniu ich debiutanckiej płyty. Frank Paul Schubert jest znany ze współpracy z muzykami z brytyjskiej sceny, takimi jak Paul Dunmall i John Edwards. Dieter Manderscheid jest jednym z najbardziej poszukiwanych europejskich basistów, wszechstronnym, eleganckim i wirtuozowskim. Perkusista Martin Blume współpracował z tak znanymi muzykami, jak Peter Brotzmann, Lol Coxhill, Peter Kowald, Melvyn Poore i Richard Teitelbaum. W rozbudowanej awangardowej oraz improwizowanej sesji, trzech znakomitych kreatorów niemieckiej sceny muzyki improwizowanej pokazuje, jak ekscytujące może być natychmiastowe komponowanie prowokowane nastroje, budująca się w czasie gry koncepcja oraz improwizacją. Ich metoda pracy integruje bezwarunkowe słuchanie z ciągłym procesem dalszego rozwoju muzycznego. Ich ekscytujące, przeplatające się pomysły tworzą nieustanne twórcze połączenie, które rozwija się od próby do próby i od koncertu do koncertu. W przeciwieństwie do długich, epickich łuków napięcia, które były znakiem rozpoznawczym dotychczasowych produkcji Spindrift Trio, teraz prezentują dosadny, krótszy i bardziej zwięzły sposób pracy nad kompozycją. Można dostrzec podobieństwa do dzieł klasycznego kompozytora Antona Weberna, którego muzyka doprowadziła trio do lirycznej atonalności, koncentracji i przejrzystości muzyki kameralnej oraz bliskości do „contemporary new music”.