Nie słabnie zainteresowanie kompozycjami Krzysztofa Komedy. Interpretacje znanych ( a często i mniej znanych) kompozycji poznańskiego kompozytora stają się inspiracją do nowych projektów, które  ( zazwyczaj) w nowatorski sposób prezentują oraz kreują artystyczną spuściznę wybitnego artysty. Wśród wielu projektów realizowanych zazwyczaj na małe składy (od solowych, fortepianowych albumów, po chyba najpopularniejsze w standardowym trio) realizacja zainicjowana przez Józefa Eliasza i jego słynny Eljazz Big Band jest prekursorska. Jest to bowiem pierwsza, zwarta i precyzyjnie dopracowana „komedowska sesja” przygotowana na orkiestrę. Wypracowane na płycie „ After The Catasprophe” brzmienie zawdzięczmy więc nie tylko brawurowym aranżacjom popularnych kompozycji Komedy, ale przede wszystkim nowatorskiej formule stylistycznej prezentacji budowanej przez jazzowy Eljazz Big Band,  Polską Orkiestrę Kameralną Filharmonii Narodowej oraz gościnny udział znakomitych solistów ( of Mike’a Sterna i  Henryka Miśkiewicza po Marcina Gawdzisa, Michała Tomaszczyka, Adama Lemańczyka, Jacka Rodziewicza, Miłosza Gawrylkiewicza i Macieja Sikałę). Nad całością elokwentnie panuje legendarny polski band-lider i perkusista Józef Eliasz. To niezwykle ważna płyta „komedowska” !

Bohaterem nagrania jest  orkiestra Eljazz Big Band i jej lider Józef Eliasz. Karierę muzyka rozpoczął od współpracy z najlepszymi, krajowymi zespołami jazzowymi oraz z orkiestrą Zbigniewa Górnego, najlepszego polskiego zespołu jazzowo-rozrywkowego lat 70-tych i 80-tych. Umiejętności instrumentalisty doskonalił w amerykańskich klubach jazzowych oraz prowadząc orkiestry na luksusowych statkach wycieczkowych. Po powrocie do kraju, bogatszy o orkiestrowe doświadczenia zakłada swój pierwszy big band, z którym pojawia się na festiwalu FAMA’93.  Dopiero w  1999 roku tworzy kolejną orkiestrę: tym razem jest to autorski  Eljazz Big Band – zespół składający się wyłącznie z muzyków wywodzących się z bydgoskiego środowiska muzycznego. Przez kolejne sezony orkiestra brała udział w wielu prestiżowych koncertach i festiwalach, występowała w cyklu koncertów w Łazienkach Królewskich, w Filharmonii Pomorskiej i Operze Nova w Bydgoszczy. Od lat orkiestra Józefa Eliasza współpracuje ze znakomitymi muzykami (Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Krzysztofem Herdzinem, Henrykiem Miśkiewiczem, Lorą Szafran, Januszem Szromem, Maciejem Sikałą, Adamem Wendtem) oraz solistami ( Mike Stern, Karen Edwards)  a sam lider realizuje się artystycznie także w autorskich, mniejszych formacjach – Eljazz Quintet oraz Los Angeles Trio.

After The Catasprophe” z kompozycjami Krzysztofa Komedy nie jest pierwszym projektem Józefa Eljasza, który do realizacji zaprasza nie tylko swój big band, ale także kameralistów oraz wybitnych solistów. Podobna genezę na także album  „W Rytmie Chopina”- zestaw utworów Fryderyka Chopina rozpisanych na big band i orkiestrę symfoniczną. Całość zaaranżowano tak, aby ukazać kunszt i piękno wielkiego kompozytora, ale w zupełnie innej, nowatorskiej szacie. Na ostateczne brzmienie wpływ mieli aranżerzy Krzysztof Herdzin, Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Miśkiewicz oraz Bogdan Ciesielski. Równie ciekawy i artystycznie konsekwentny jest album „Polish Songs” zrealizowany przez Eljazz Big Band, orkiestrę smyczkową oraz wokalistów ( Karen Edwards i Stanley Breckenridge). W ciekawy sposób zaaranżowano znane i popularne polskie przeboje ( od „ Czas nas uczy pogody” Krzesimira Dębskiego i „ Tomaszów” Zygmunta Koniecznego po balladę z „Noża w wodzie” Krzysztofa Komedy). Popularne piosenki ( teraz śpiewane w języku angielskim) zaaranżowane na orkiestrowe brzmienie stają się na nowo ciekawymi, swingującymi standardami.

Płyta  „After the Catastrophe” zawiera słynne kompozycje Krzysztofa Komedy : „Svantetic”, “Two Men and a Wardrobe”, “Astigmatic”, “My Ballad”, “Cherry”, “Ballad for Bernt”, kołysankę z “Rosemary’s Baby”, “Kattorna”, “Before the Sunrise” oraz tytułowy “After the Catastrophe”. Kompozycja Krzysztofa Komedy „Po katastrofie” po raz pierwszy pojawiła się w 1967 roku na płycie  „Meine Süße Europäische Heimat” a inspiracją do skomponowania utworu „Nach der Katastrophe – Warschau 1943” był wiersz „ Campo di Fiori” Czesława Miłosza. Komeda  określał ten album, jako swoje „najpiękniejsze i najważniejsze muzyczne dzieło”. Warto także odnotować, że na płycie big bandu Eljazz znalazły się także wszystkie trzy kompozycje („Astigmatic”,” Kattorna” i „Svantetic”), które tworzyły najważniejszą płytę polskiego jazzu, czyli album „Astigmatic” kwintetu Komedy z 1966 roku.

Dionizy Piątkowski