Doskonałe recenzje zbiera album przygotowany przez polskich muzyków, których drogi życiowe i kariery zaprowadziły aż do USA. Pianista Andrzej Winnicki oraz saksofonista Krzysztof Medyna z uporem godnym polskich ambicji realizują tam swoje artystyczne marzenia przygotowując nagrania oraz projekty, które stają się ważnie nie tylko dla całego polskiego jazzu, ale są także doskonałym odniesieniem dla naszej muzyki w tzw. świecie. To już nie tylko „archiwalia” sukcesów Urbaniaka i Makowicza w USA, zachwyt dla charyzmy i talentu Zbigniewa Seiferta, ale także konsekwentna i kreatywna praca artystów, którzy nie zarzucając pomysłu na własny jazz, precyzyjnie go rozgrywają z dala od krajowego jazz-biznesu. „From A Familiar Place” to album formacji skrywającej się pod enigmatyczną nazwą WM Project. Udział w nagraniu wzięli mi.in. trębacz Jeremy Pelt, puzonista Marshall Gilkes, basista Jeff Dingler, perkusista Michael Winnicki i gitarzysta Rafał Sarnecki. Ale bohaterami projektu są dwaj wybitni, polscy muzycy (od lat mieszkający w USA) : saksofonista Krzysztof Medyna oraz pianista Andrzej Winnicki. Winnicki i Medyna jeszcze w Polsce grali w autorskiej formacji Breakwater ( reaktywowanej w latach 90-tych także w Stanach Zjednoczonych jako Electric Breakwater, z którą zrealizowali album ”In the Bush” z basistą Markiem Eganem i perkusistą Rodney Holmesem). Potem – już w USA – przygotowali Komeda Project, z którym wydali dwie płyty. ”Requiem”, w której nagraniu wzięli udział kontrabasista Scott Colley i perkusista Nasheet Waits znalazła się w czołówce listy krytyków Top New Albums: 2009 prestiżowego tygodnika The Village Voice.
Andrzej Winnicki zadebiutował w W1976 roku na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu ,w 1977 roku uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu, zostając jednym z sześciu finalistów konkursu. Ponownie na wrocławskim festiwalu wystąpił w 1978, tym razem jako lider grupy Antidotum. Jesienią 1978 roku wraz z saksofonistą Krzysztofem Medyną założył kwintet jazzowy Breakwater, z którym dokonali wielu nagrań oraz wystąpili na festiwalu Jazz nad Odrą’79, zdobywając główną nagrodę. Na początku lat osiemdziesiątych pianista koncertował głównie z Breakwater i pojawiał się z wieloma znanymi polskimi muzykami, m.in. jazzowym trębaczem Andrzejem Przybielskim. Od 1982 roku Andrzej Winnicki mieszka w Stanach Zjednoczonych doskonale odnajdując się jako muzyk estradowy i sesyjny. W 1993 roku wspólnie z ( mieszkającym także w USA) Krzysztofem Medyną reaktywował (w polsko-amerykańskim składzie ) grupę Breakwater, by w 1999 roku już nazwa Electric Breakwater nagrać płytę „In the Bush”, w nagraniu której udział wzięli m.in. basista Mark Egan (Pat Metheny Group) i perkusista Rodney Holmes (Carlos Santana Group). Kolejny projekt , również z Krzysztofem Medyną, powołał w 2002 roku i jako Kwintet Komeda Project, z którym koncertował w ważnych klubach i estradach Ameryki. W 2007 roku wraz z Kwintetem wziął udział w promocji nowo wydanej płyty „Crazy Girl”, na której obok utworów Komedy zamieszczono także trzy jego własne kompozycje. W 2009 roku wydał drugą płytę kompaktową zespołu” Requiem”. Płyta ta znalazła się na liście 100 najlepszych płyt jazzowych 2009 roku w rankingu nowojorskiego tygodnika Village Voice (była to druga, obok „Dark Eyes” Tomasza Stańki, z płyt nagranych przez polskich muzyków w tym roku, która znalazła się jeszcze na tej liście).W Stanach Zjednoczonych nawiązał współpracę z wieloma znanymi amerykańskimi muzykami jazzowymi, m.in.: z trębaczem Jeremym Peltem, basistą Scottem Colley’em, perkusistą Nasheetem Waitsem oraz dwukrotnie nominowanym do nagrody Grammy 2015, puzonistą Marshallem Gilkesem. Obok muzyki jazzowej grywa także muzykę poważną. Jako pianista-akompaniator, występował w słynnych nowojorskich salach koncertowych, m.in. w Carnegie Hall i w Lincoln Center. Na początku marca 2017 roku muzyk wspólnie z Krzysztofem Medyną i zespołem w składzie Jeremy Pelt (trąbka), Marshall Gilkes (puzon), Rafał Sarnecki (gitara), Jeff Dingler (kontrabas) i Michael Winnicki (perkusja) zrealizowali album „From A Familiar Place”
Współliderem WM Project jest saksofonista Krzysztof Medyna. Doskonale przygotowany do roli jazzowego lidera. Karierę jazzową zaczął na początku lat 70-tych ( Warsztaty Jazzowe w Chodzieży, gdzie grę na saksofonie doskonalił pod kierunkiem Zbigniewa Seiferta),grał z Kwintetem pianisty Janusza Weissa, grupie Quidam Jazz Quartet. Z Andrzejem Winnickim spotkał się zakładając grupą Breakwater a – już w USA – nawiązał współpracę z takimi muzykami, jak Greg Maker , Dave Braham, Fukushi Tainaka , Kengo Nakamura, Jeremy Pelt , Nasheet Waits), Scott Colley, Drew Gress , Russ Johnson, Marshall Gilkes. Zafascynowany osobą i muzyką Krzysztofa Komedy, wspólnie z Andrzejem Winnickim założył Kwintet Komeda Project, który był wyrazem hołdu dla tego wybitnego, nieżyjącego polskiego pianisty i kompozytora. Trzecim bohaterem nagrania „From A Familiar Place” jest – mieszkający także w USA – gitarzysta Rafał Sarnecki. Polski gitarzysta, kompozytor, aranżer i producent jazzowy jest stypendystą programu „Jazz & Contemporary Music” słynnej nowojorskiej New School University , gdzie uczył się m.in. u takich nauczycieli jak Paul Bollenback, Peter Bersnstein czy Adam Nussbaum.
WM Project to kolejny epizod współpracy Winnickiego i Medyny. Album „From a Familiar Place„ jest oczywistym podsumowaniem ich wieloletnich pomysłów, skojarzeń oraz ambicji. Z jednej strony ciekawe autorskie kompozycje zagrane z gracja i brawurą ( tytułowy „ From A Familiar Place”, Blind Warriors”, „ „On Sunday, After Church” , „Praeludium”, „Looking Ahead”), z drugiej pokłon w stronę jazzowego standardu ( „Mercy, Mercy Mercy” – Joe Zawinula i „Take Five” – Paula Desmonda), do tego ciekawe kompozycje perkusisty (syna Andrzeja) Michaela Winnickiego ( „”Grasshoppers”, „Das Bounce”). Jak podsymowuje projekt Krzysztof Medyna „ …jedynym ważnym dla mnie elementem w tej muzyce jest groove, który występuje w obu przearanżowanych utworach. Jest dla nas niezbędnym trzymanie się korzeni afro-amerykańskiego jazzu ”. Materiał na płycie jest zatem swego rodzaju résumé pracy duetu Winnicki – Medyna, ale z drugiej strony jakąś pewną perspektywą dla dzisiejszego kreowania jazzu. Liderzy nie kryją, że spory wpływ na kształt muzyki prezentowanej na płycie mają: pięciokrotny zdobywca tytułu Rising Star magazynu Down Beat, trębacz Jeremy Pelt i podwójnie nominowany do nagrody Grammy (rok 2016) puzonista Marshall Gilkes. „ Wspólnie z Krzysztofem i Michałem graliśmy w przeszłości z Jeremym i Marshallem wiele koncertów – wyjaśnia genezę projektu Andrzej Winnicki – w związku z tym czuliśmy się z nimi na estradzie bardzo dobrze. Z tego powodu niektóre aranże zostały zrobione pod kątem ich muzycznych osobowości. Gra Pelta jest bardzo głęboko osadzona w tradycji i zakorzeniona w tej wspaniałej amerykańskiej formie sztuki jaką jest jazz, a jego gra jest niezwykle uduchowiona. Gilkes jest wirtuozem swojego instrumentu do tego stopnia, że nie ma absolutnie problemu z zagraniem każdego, najtrudniejszego nawet aranżu i zagraniu do tego świetnej improwizacji. Nie bez powodu jest więc zdobywcą tytułu Rising Star w ostatniej ankiecie krytyków magazynu Down Beat”.
Zachwytu dla muzyki WM Project nie kryje Jakob Bækgaard-krytyk miarodajnego i prestiżowego All About Jazz: „ Brzmienie grupy wzbogaca finezyjna i melodyczna gra gitarzysty Rafała Sarneckiego, podczas gdy Michael Winnicki i basista Jeff Dingler stanowią sekcję rytmiczną Projektu. Ci dwaj, młodzi przecież muzycy, grają ze sobą od lat i brali wspólnie udział w wielu projektach, włącznie z tourne po Japonii. Rozumieją się doskonale i muzycznie wzajemnie inspirują do tego stopnia, że nie było wątpliwości co do doboru sekcji. Najlepszym przykładem ich muzycznego porozumienia niech będzie utwór ”Praeludium”, w którym skomplikowana tkanina nieparzystego, ciągle zmieniającego się metrum i przyciągająca uwagę melodia tematu brzmią jak wcześniej przygotowane, ale de facto jesteśmy w studio świadkami premierowego wykonania tego utworu, z doskonale współpracującą sekcją rytmiczną oraz błyskotliwymi solówkami Gilkesa i Sarneckiego. ”From a Familiar Place” nagrano w Tedesco Studios, w którym ciepła i spontaniczna atmosfera nadaje nagraniom charakteru typowego dla klasycznych nagrań wytwórni Blue Note, którą wspomaga intymny charakter studia oraz znikoma separacja pomiędzy muzykami. Podsumowując, WM Project stanowi grupę blisko spokrewnionych sobie artystycznie muzyków, grających jazz nowoczesny poparty silną więzią z tradycją. Utwór ”Sunday After Church” posiada subtelny posmak klimatu ”Cantaloupe Island” Herbie Hancocka, któremu Pelt nadaje ten charakter swa przejrzystą i klarowną linią melodyczną. Medyna i Winnicki dodają również dwie swoje kompozycje z czasów Electric Breakwater, przedstawiając od nowa akustycznie zaaranżowane utwory: ”Blind Warriors” i ”Looking Ahead”. Tytuł albumu ”From a Familiar Place” nie jest bynajmniej ekspresją nostalgii, ale źródłem wyzwania dla słuchacza. ” Wszyscy mamy w pamięci jakieś miejsca – wyjaśnia Krzysztof Medyna – takie, które napotkaliśmy na ścieżce naszego życia czy takie, o których marzymy. Według mnie utwór i jego tytuł powinny przenieść wyobraźnię słuchacza to takiego właśnie, tylko jemu znanego miejsca”.