Ponad dwadzieścia lat czekała na premierę sesja „Harmolodic Odyssey” , której bohaterami byli wybitni polscy muzycy : gitarzysta Janusz Yanina Iwański, skrzypek Henryk Gembalski, basista Krzysztof Majchrzak oraz perkusista Michał Zduniak.

Album  „1999 Harmolodic Odyssey”  to koncert, który został zarejestrowany w trakcie niezwykłego, artystycznego spotkania 23 kwietnia 1999 roku w OPK Gaude Mater w Częstochowie. Nikt nie wie, dlaczego nie został do tej pory udostępniony, choć zarówno zestaw artystów, jak i projekt artystyczny stanowi donośny moment w historii polskiego, nowoczesnego jazzu. Już odniesienie formalne do ultranowoczesnego hasła „harmolodic” ukierunkowało muzykę na tory, jakim zmierzł od lat Ornette Coleman i James Blood Ulmer. Teraz w odsłonie czterech gigantów jazzu zagrane w ultranowoczesnym uniesieniu i wspaniałej, kolektywnej improwizacji. Z wytłumaczeniem pojęcia „harmolodyka” kłopoty mają nawet „colemanowscy’ muzycy. Zasadniczo cechują ją przynajmniej dwa nadrzędne założenia: każdy z instrumentów ma swój charakterystyczny „głos” i w związku z tym powinien czerpać z najbardziej naturalnej dla niego skali dźwięków, niezależnie od konwencjonalnie przyjętych tonacji; oraz drugi element – pomiędzy instrumentami panuje rodzaj „demokratycznych stosunków”, przełamujących schemat: solista-akompaniator, lider-sideman, instrument melodyczny-instrument sekcyjny.  Takiej koncepcji przyporządkowana jest sesja „1999 Harmolodic Odyssey”, gdzie kolektywnymi i „harmolodycznymi”  kompozytorami utworów są Janusz Yanina Iwański, Henryk Gembalski, Krzysztof Majchrzak oraz Michał Zduniak ( któremu płyta została dedykowana; perkusista zmarł w maju 2009 roku).

Dionizy Piątkowski