Duńska trębaczka i kompozytorka Anne Efternøler nowym, odważnym albumem „Brugskunst” na nowo definiuje zespołową kreację improwizacji przez zespół o  niekonwencjonalnym składzie: trzy kontrabasy i trąbka. Anne Efternøler zaprosiła do współpracy trio znakomitych i uznanych basistów: Thomasa Morgana, Andersa  Christensena i Richarda Anderssona. Album „Brugskunst” pojawia pojawia się po sukcesie jej debiutu „Salt Peanuts”, nietypowego projektu kwartetu z 2022 roku, który został nominowany do Danish Music Award i nazwany jednym z najlepszych albumów jazzowych roku przez prestiżowy portal JazzNyt.dk. Samą artystkę okrzyknięta „jedną z najbardziej kreatywnych i ekscytujących trębaczek w dzisiejszych czasach w regionie nordyckim”.

Anne Efternøler spędziła ponad dekadę, budując swoją pozycję w skandynawskim jazzie oraz muzyce improwizowanej. Jej muzyka jest głęboko ekspresyjna, charakteryzuje się silnym emocjonalnym związkiem z innymi muzykami i publicznością. Sesją „Brugskunst” kontynuuje przesuwanie granic tych niewidzialnych , dołączając do niezwykłego trio basistów: Thomasa Morgana, Andersa Christensena i Richarda Anderssona. Samo tworzenie i komponowanie jest dla trębaczki kreatywną powściągliwością. „Żyjemy w świecie przeładowania informacjami i podczas komponowania nowej muzyki chciałam rzucić sobie wyzwanie, aby uniknąć przeładowania kompozycji zbyt dużą ilością informacji” – wyjaśnia genezę sesji Anne Efternøler. Takie podejście do tworzonej muzyki  słychać na nowej płycie:  w „All You Need Is Less” melodia oparta na jednej nucie, „Mellemtidskrig” pojawia się ciekawość eksploracji dźwięku,  „Lene Flytter Muren Med Sin Volvo” to dźwiękowe przedstawienie wirującego koła samochodu, „Fråds” żartobliwie oddaje się najbardziej prostej figurze basowej a „Ting Vi Kunne Have Fragtet” został napisany jako żartobliwa odpowiedź na samotnego krytyka rozczarowanego brakiem tradycyjnych linii basowych w jej poprzedniej twórczości. „Nie lubię rozczarowywać ludzi, więc napisałam piosenkę dla tego gościa – żartuje Anne Efternøler. Utwór hipnotycznie buduje się wokół powtarzającego się motywu basowego, przeplatanego zmieniającymi się orkiestracjami i rytmicznymi przemieszczeniami. Właśnie takimi skojarzeniami oraz motywami album  „Brugskunst” umacnia reputację nieustraszonej innowatorki, oferując świat dźwięków, w którym przestrzeń, interakcja i opowiadanie historii zajmują centralne miejsce.

Dionizy Piątkowski