Na szczególną, niezwykle osobistą sesję zdecydował się zespół EABS, który poddany urokom oraz tradycji muzyki i czasu Krzysztofa Komedy i Tomasza Stańko zrealizował, w mieszkaniu wybitnego trębacza, album „Reflections of Purple Sun”. Energia skumulowana w zespole osiągnęła tam punkt szczytowy, kiedy to 5 i 6 kwietnia 2023 roku muzycy spotkali się na ulicy Rozbrat w Warszawie, gdzie mieściło się mieszkanie Tomasza Stańki, by zbudować tam domowe studio i zarejestrować muzykę, stanowiąca artystyczne odniesienie do słynnego albumu Stańki „Purple Sun” z 1973 roku. Po pół wieku muzyka „zaklęta” w legendarnej sesji zespołu Tomasza Stańko, pojawiła się w kreatywnych refleksjach zespołu EABS.

Purple Sun” to trzeci i ostatni album kwintetu Tomasza Stańki (Tomasz Stańko – trąbka,  Zbigniew Seifert – skrzypce i saksofon altowy, Janusz Muniak – saksofon sopranowy i saksofon tenorowy, flet oraz instrumenty perkusyjne, Hans Hartmann – gitara basowa i kontrabas oraz perkusista Janusz Stefański). Sesja odbyła się 9 marca 1973 roku w jednej z sal Musikhochschule w Monachium. Ponieważ całość została zarejestrowana za jednym podejściem, bez żadnych nakładek ani poprawek, „Purple Sun” jest często uznawany za koncertowy album kwintetu. Wydano go na winylu w dość niskim nakładzie kilka miesięcy później przez niewielką niemiecką wytwórnię Calig Schallplatten. Album przygotowany przez zespół EABS powstał niemal dokładnie 50 lat później i zatytułowany został „Reflections of Purple Sun”. Idea nagrania dojrzewała w EABS przynajmniej od 2017 roku, finalne próby zespół odbyły dopiero między 23 a 25 marca 2023 roku. Miejscem życia Tomasza Stańko było stosunkowo niewielkie, warszawskie mieszkanie pełne dywanów, które kolekcjonował, pozostawione tak, jakby przed chwilą wyszedł po zakupy. Z tego, jak miejsce zostało pozostawione po jego śmierci, można wywnioskować, czego ostatnio słuchał, co czytał czy oglądał. W salonie nadal stoi pianino, na którym grał i komponował, a obok zbudował skromną ćwiczeniówkę, gdzie przechowywał swoją kolekcję trąbek.

 „Reflections of Purple Sun” to pogłębione studium na temat rytmu. To także powrót do korzeni  historii polskiego jazzu. „Repetitions: Letters to Krzysztof Komeda”, debiutancki album EABS poświęcony był Krzysztofowi Komedzie. Tym razem zespół wziął na warsztat kultowy album „ Purple Sun”, który  kwintet Tomasza Stańko zarejestrował pół wieku temu. „Purple Sun” Tomasza Stańki mocno stawiał na rytm, można wręcz powiedzieć, że był jego centralnym elementem stąd wersja EABS jest specyficzną refleksją o rytmie a tytułowa metafora kryjąca się w słowie „reflections”, odnosi się do odbicia światła – refleksu, czyli już innej energii, zamkniętej  – pół wieku później – w czasie i przestrzeni. Gdyby dokonać ogólnej interpretacji całej twórczości zespołu EABS, dociekliwy słuchacz zauważyłby, że każdy kolejny album wynika z poprzedniego. Ich wydźwięk jest podobny i można traktować je jako wariacje na zadany temat. Wszystko kręci się wokół życia i śmierci, początku i końca świata, a także roli człowieka uwikłanego w to wszystko egzystencjalnie. Po lekcjach futuryzmu od Sun Ra, EABS przenosi się do roku 2061 kontynuując swoją misję w kosmosie w towarzystwie żywej legendy Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Debiutancki album EABS był poświęcony Krzysztofowi Komedzie. Tym razem zespół wziął na warsztat cały krążek „Purple Sun”, który Tomasz Stańko zarejestrował pół wieku temu. W warszawskim mieszkaniu trębacza zrodził się nerw nowej muzyki EABS (Marek Pędziwiatr – instrumenty klawiszowe, Paweł Stachowiak – gitara basowa, Jakub Kurek – trąbka, Olaf Węgier – saksofon tenorowy i Marcin Rak – perkusja). Marek Pędziwiatr postanowił skorzystać z dostępnego w mieszkaniu pianino, a Jakub Kurek wybrał jedną z trąbek Tomasza. ”Trąbka, na której zagrałem, jest ostatnią, jaką Tomasz Stańko wybrał do swojej kolekcji – mówi trębacz EABS.Ta trąbka była dla mnie najbardziej interesująca i inspirująca z powodu żywego i obszernego dźwięku oraz rozwiniętej technologicznie konstrukcji. Była również odpowiednia konceptualnie do wykonania nagrań opartych o muzykę z albumu «Purple Sun», nagranego 50 lat temu, która w interpretacji EABS nabrała elektronicznego charakteru z kontekstem współczesnej muzyki instrumentalnej. Tomasz Stańko miał zamiar używać tego instrumentu w swojej twórczości. Rozpoczął z nim pracę, ale nie dokonał nagrań z jego użyciem.  Wybrałem tę trąbkę z pośród innych również ze względu na jej barwę, która nie była jeszcze utożsamiana z ekspresją silnej osobowości artystycznej Stańki”.

Dionizy Piątkowski