Horace Silver- wybitny pianista oraz innowator, kompozytor wielkich standardów jazzu jak m.in. “Opus de Funk”, “Doodlin'”, “Nica’s Dream” i “The Preacher” oraz najbardziej charakterystycznego “Song For My Father”.Horace Silver uczył się gry na fortepianie i saksofonie tenorowym. Na początku inspirowały go m.in. portugalska muzyka ludowa, blues i pianiści be- bopu : Thelonious Monk i Bud Powell. Swoje pierwsze autorskie trio założył pod koniec lat 40-ych. W jednym z pierwszych składów grał m.in. Stan Getz, na którym zespół zrobił tak duże wrażenie, że zabrał go w 1950 roku w trasę. Rok później Silver zamieszkał w Nowym Jorku, gdzie grywał w  słynnym Birdland ze znanymi jazzmanami: Lesterem Youngem, Colemanem Hawkinsem, Oscarem Pettifordem i Artem Blakeyem. Rekomendacje te wystarczyły, by w 1952 roku podpisał kontrakt z prestiżową dla nowoczesnego jazzu wytwórnią Blue Note Records. Niebawem dla oficyny tej zrealizuje serię ciekawych autorskich albumów oraz płyt nagrywanych z wybitnymi innowatorami bopu. W 1953 roku wraz z perkusistą Artem Blakeyem założył warsztatową grupę The Jazz Messengers. Odtąd formacja Blakeya stanie się ‘szkołą jazzu’ dla najwybitniejszych twórców nowoczesnego jazzu. W 1956 roku Silver promował własny kwintet, który nowatorski be-bop przekształcał w trudniejszy, ekspresyjny hard-bop, gdzie elementy rhythm and bluesa i gospel podporządkowano synorystyce modern-jazzu. Dla swego projektu pozyskiwał najlepszych muzyków : Donalda Byrda, Arta Farmera, Michaela i Randy’ego Breckerów, Benny’ego Golsona,Woody’ego Shawa, Blue Mitchella, Hanka Mobleya i Joe Hendersona. W ostatnich dekadach Horace Silver eksperymentował z kompozycjami, które pisał na większe składy, proponując rozwinięcie brzmienia standardowego kwintetu poprzez rozbudowanie np. brzmieniem orkiestry.

Dionizy Piątkowski