Horace Silver- wybitny pianista oraz innowator, kompozytor wielkich standardów jazzu jak m.in. „Opus de Funk”, „Doodlin'”, „Nica’s Dream” i „The Preacher” oraz najbardziej charakterystycznego „Song For My Father”.Horace Silver uczyÅ‚ siÄ™ gry na fortepianie i saksofonie tenorowym. Na poczÄ…tku inspirowaÅ‚y go m.in. portugalska muzyka ludowa, blues i pianiÅ›ci be- bopu : Thelonious Monk i Bud Powell. Swoje pierwsze autorskie trio zaÅ‚ożyÅ‚ pod koniec lat 40-ych. W jednym z pierwszych skÅ‚adów graÅ‚ m.in. Stan Getz, na którym zespół zrobiÅ‚ tak duże wrażenie, że zabraÅ‚ go w 1950 roku w trasÄ™. Rok później Silver zamieszkaÅ‚ w Nowym Jorku, gdzie grywaÅ‚ w  sÅ‚ynnym Birdland ze znanymi jazzmanami: Lesterem Youngem, Colemanem Hawkinsem, Oscarem Pettifordem i Artem Blakeyem. Rekomendacje te wystarczyÅ‚y, by w 1952 roku podpisaÅ‚ kontrakt z prestiżowÄ… dla nowoczesnego jazzu wytwórniÄ… Blue Note Records. Niebawem dla oficyny tej zrealizuje seriÄ™ ciekawych autorskich albumów oraz pÅ‚yt nagrywanych z wybitnymi innowatorami bopu. W 1953 roku wraz z perkusistÄ… Artem Blakeyem zaÅ‚ożyÅ‚ warsztatowÄ… grupÄ™ The Jazz Messengers. OdtÄ…d formacja Blakeya stanie siÄ™ ‘szkoÅ‚Ä… jazzu’ dla najwybitniejszych twórców nowoczesnego jazzu. W 1956 roku Silver promowaÅ‚ wÅ‚asny kwintet, który nowatorski be-bop przeksztaÅ‚caÅ‚ w trudniejszy, ekspresyjny hard-bop, gdzie elementy rhythm and bluesa i gospel podporzÄ…dkowano synorystyce modern-jazzu. Dla swego projektu pozyskiwaÅ‚ najlepszych muzyków : Donalda Byrda, Arta Farmera, Michaela i Randy’ego Breckerów, Benny’ego Golsona,Woody’ego Shawa, Blue Mitchella, Hanka Mobleya i Joe Hendersona. W ostatnich dekadach Horace Silver eksperymentowaÅ‚ z kompozycjami, które pisaÅ‚ na wiÄ™ksze skÅ‚ady, proponujÄ…c rozwiniÄ™cie brzmienia standardowego kwintetu poprzez rozbudowanie np. brzmieniem orkiestry.