Piosenki Miłosne Wczesnej Postkomuny i Późnego Kapitalizmu” to jazzowo-poetycka sesja o miłości w czasach wielkiej przemiany. Album prezentuje  polskie  wokalistki i wokalistów, instrumentalną maestrię  muzyków młodego polskiego jazzu oraz kompozycje i filozoficzną poezję lidera. Robert Świstelnicki jest poetą, kompozytorem, filozofem oraz multiinstrumentalistą. Pochodzi ze Szczecina, ale od lat mieszka w Chicago, gdzie jest związany z wydziałami filozofii, polityki i germanistyki University of Chicago, Northwestern University, a także Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem.  W 2022 roku zadebiutował albumem „Piosenki” łączącym poetycką melorecytację z klasycznym jazzowym kwintetem. Jest także autorem piosenek i tekstów dla wykonawców oraz  współpracował z Piotrem Budniakiem, Arkiem Skolikiem, Michałem Kapczukiem i Kajetanem Borowskim. Tym razem do nowego projektu Robert Świstelnicki zaprosił znakomity zespół, który z ogromnym pietyzmem i emocjami wtopił się w lirykę tekstów lidera:  wokalistki Grażyna Auguścik, Natalia Kordiak i Klara Cloud, wokaliści Jorgos Skolias i Wojciech Myrczek oraz Marcin Pater – wibrafon i glockenspiel, Paweł Palcowski – trąbka i flugelhorn, Maciej Kitajewski – kontrabas, Paweł Urbański – gitara elektryczna, Adam Bławicki  – saksofon tenorowy, Monika Szemelak skrzypce, Alicja Guściora– altówka, Palina Horbach– wiolonczela oraz Mistrz Ceremonii – Robert Świstelnicki  grający na fortepianie i  akustycznej gitarze.

Bohaterami sesji są nie tylko interesujące poetyckie przesłanie i sugestywne songi Roberta Świstelnickiego,  zgrabne kompozycje, ale także dobór znakomitych artystów. Grażyna Auguścik to jedna z najciekawszych wokalistek światowych scen jazzowych. Jej dyskografia obejmuje prawie dwadzieścia autorskich płyt i dziesiątki sesji, w których śpiewała gościnnie. Polska wokalistka, absolwentka legendarnej Berklee School of Music, miała okazję współpracować  z takimi  osobowościami jazzu jak Jim Hall, Michael Brecker, Toots Thielemans, John Medeski, Michał Urbaniak, Patricia Barber, Kurt Rosenwinkel i wielu innych. Jej twórczość była wielokrotnie nagradzana w kraju i za granicą, wielokrotnie honorowana „ najlepszą polską wokalistką jazzową” przez Jazz Forum. Mieszkająca w Chicago wokalistka sporo koncertuje na całym świecie, a każdy z jej projektów jest istotnym wydarzeniem artystycznym. Niezwykły liryzm jej śpiewu wywodzi się z wrażliwości słowiańskiej muzyki ludowej, emocji muzyki latyno-amerykanskiej oraz głębi doświadczenia jazzu amerykańskiego. Wojciech Myrczek, w latach 2015-2022 wybierany przez Jazz Forum „najlepszym polskim wokalistą jazzowym”, to także laureat m.in. Montreux Jazz Voice Competition. Wokalistyka Myrczka jest syntezą głębokich studiów nad tradycją swingową oraz pracy z wokalnymi technikami nowoczesnego jazzu. Wokalista miał okazję współpracować m. in. z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Henrykiem Miśkiewiczem, Bernardem Maselim, Agą Zaryan oraz Pawłem Tomaszewskim. Jorgos Skolias to legenda polskiej wokalistyki jazzowej, awangardowej, bluesowej, rockowej i etnicznej. Wokalista organicznie łączy starodawne techniki wokalne z bluesową charyzmą oraz z improwizatorskim uwielbieniem wolności. Wokalista związany jest lub był z tak legendarnymi formacjami jak Krzak, Osjan, czy Young Power. Miał okazję współpracować m.in. z Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Bronkiem Dużym, braćmi Oleś czy Bogdanem Hołownią. Tworzył także muzykę teatralną i filmową. Jest wirtuozem m.in śpiewu alikwotowego. Natalia Kordiak to wokalistka, śpiewaczka, improwizatorka, autorka muzyki. Artystka nominowana do nagrody „Fryderyk 2020″ w kategorii jazzowego debiutu roku. Liderka autorskiego kwintetu, z którym nagrała dwa albumy. Wraz z pianistką Kateryną Ziabliuk tworzy ciekawy duet TANŌK. To wokalistka eksplorująca, mówiąca własnym językiem improwizacji. W muzyce ceni sobie autentyczność dialogu, bycie obecnym i tworzenie przestrzeni, w której zaciera się granica między rozumem, a szaleństwem, a rzeczywistość staje się abstrakcją. Jej głos, poza szeroko pojętym śpiewem, traktowany jest jako kolejny instrument, posługujący się różnorodnymi środkami wyrazu. Klara Cloud  (Sylwia Zasempa) to charyzmatyczna liderka Klara Cloud and the Vultures, autorka tekstów, kompozytorka oraz wokalistka o niepowtarzalnym śpiewie., współpracuje z Wojtkiem Myrczkiem, Moniką Borzym, Mateuszem Gawędą, Piotrem Budniakiem oraz Mariką. Wibrafonista Marcin Pater  jest charyzmatycznym liderem własnego trio, w ramach którego współpracuje m. in. z Leszkiem Możdzerem i Jakubem Mizerackim. Wibrafonista  jest kojarzony często z karkołomną wirtuozerią i skomplikowanymi rozwiązaniami metro-rytmicznymi, co dobitnie pokazuje w projekcie Roberta Świstelnickiego. Paweł Palcowski  to jeden z najciekawszych trębaczy młodego pokolenia polskiego i europejskiego jazzu. Jego instrumentalna wirtuozeria, głęboko zanurzona w hard-bopie, świetnie sprawdza się też w formach bardziej otwartych oraz w organicznym i lirycznym kontekście muzycznym. Trębacz  jest liderem własnego kwintetu, z którym wydał dwie płyty. Współpracował m.in. z Jamie Callumem, Ronem Carterem, Edem Cherrym, Mike’m Moreno, Arkiem Skolikiem, Adamem Jarzmikiem, Jarosławem Bothurem i wieloma innymi. Maciej Kitajewski  to czołowy polski basista młodego pokolenia, jest liderem własnego trio, którego debiut wybrany został (przez Jazzpress) jedną z najlepszych płyt roku. Basista współpracuje lub współpracował m. in. z Edem Cherry, Jure Puklem, Mike’m Moreno, Przemysławem Strączkiem. Jego gra odznacza się, z