Polsko-skandynawski desant młodego jazzu staje się swoistą i oryginalną eksplozją utalentowanych muzyków, którzy korzystając z dobrodziejstw skandynawskich uczelni oraz lokalnych muzyków budują swoje międzynarodowe kariery. To już nie tylko znakomita pozycja Artura Tuźnika, Macieja Obary, Adama Zagórskiego, Tomasza Dąbrowskiego czy Marka Pospieszalskiego, ale także innych młodych muzyków, którzy doskonale funkcjonują na europejskim rynku. Z pewnością do tej zdolnej, jazzowej ekipy dołącza pianista i kompozytor Maciej Czajkowski i jego autorskie Trio.
„Mists of the Past”, debiutancka płyta polsko-duńskiego trio jest doskonałą wizytówką szczególnego formowania nowoczesnego jazzu opartego nie tylko na formalnych i przemyślanych strukturach, zgrabnej i ciekawej kompozycji, ale przede wszystkim na ekspresyjnem budowaniu nastroju i brzmienia przywołującego na myśl „klasykę” skandynawskiej pianistyki. „Pianistyka Macieja Czajkowskiego – rekomenduję sesję producent Tomasz Konwent/ Multikulti Project – odbiega od tego, do czego przyzwyczaiła nas bardziej tradycyjna formuła triowego jazzu. Jest do niej równie daleko, jak do awangardowych eksperymentów z formą. Muzyka Maciej Czajkowski Trio pozbawiona jest zbędnych ornamentów, skondensowana i krótka fraza przypomina skalpel chirurga. Dzięki temu narracja płyty jest przejrzysta, nie stawia słuchaczowi żadnego oporu. Obraz całości dopełnia oniryczny wręcz nastrój całości, pod względem dramaturgii opowieść została skonstruowana po mistrzowsku. Znakomita sekcja narzuca żywy puls, nie łamiąc przy tym subtelnego flow całości”.
Muzyka Macieja Czajkowskiego Trio doskonale przemyślana kombinacja podejścia skandynawskiego jazzu do przestrzeni, atmosfery i melodii z nieregularną rytmiką i złożoną harmoniką. Z taką koncepcją przygotowano sesję „ Mists Of The Past “, której narratorami są znakomici, młodzi muzycy: pianista i kompozytor Maciej Czajkowski, kontrabasista Mariusz Praśniewski oraz perkusista Jesper Lørup Christensen. „Abstrakcyjny język muzyki, pozwala opowiadać historie, których nie chcemy opowiadać zwykłymi słowami – wyjaśnia genezę nagrania Maciej Czajkowski. To swego rodzaju pamiętnik, wycinek z mojego życia – zapis dobrych i złych momentów. W dopełnieniu mojej historii pomogli mi Mariusz i Jesper, z którymi mam nadzieję udało się zabrzmieć jak jeden głos”.
Maciej Czajkowski jest pianistą i kompozytorem mieszkającym w Danii. Jego pianistyka jest pod silnym wpływem europejskiego jazzu a jego styl improwizacyjny jest pełen kontrastów. Od samotnych fraz prawej ręki potrafi przejść do bardziej polifonicznych struktur. Po ukończeniu nauki na wydziale jazzu Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie wyjechał do Danii, by studiować na Syddansk Musikkonservatorium w Odense. Poza autorskim Maciej Czajkowski Trio współpracuje także z ALM Trio i Massaka Storytelling Ensemble. Kontrabasista Mariusz Praśniewski mieszka w Kopenhadze, jest absolwentem Syddansk Musikkonservatorium w Odense oraz Det Jyske Musikkonservatorium w Aarhus. O lat jest muzykiem duńskiej i europejskiej sceny jazzowej i muzyki improwizowanej koncertując i nagrywając m.in. z Tomaszem Dąbrowskim, Andersem Mogensenem, Giladem Hekselmanem, Elchinem Shirinovem, Jakobem Kullbergiem. Jesper Lørup Christensen jest duńskim perkusistą jazzowym i kompozytorem., także ukończył Syddansk Musikkonservatorium w Odense na wydziale jazzu. W czasie studiów spędził również rok na Uniwersytecie Artystycznym Codarts w Rotterdamie, gdzie studiował u Joosta Patocka i Hansa van Oosterhouta. Oryginalny styl gry na perkusji i wszechstronność muzyczna pozwalają mu uczestniczyć w wielu międzynarodowych projektach, takich jak Donatas Petre-Ikis Quintet, Rahel Talts Trio,Maciej Czajkowski Trio, LØST i Sultenmand.
Debiutancki album „ Mists Of The Past “ zbiera doskonałe recenzje i jest doskonałą rekomendacja muzyki Trio. Wybitny krytyk jazzu, Adam Baruch zachwyca się nagraniem twierdząc, że „ta muzyka oddaje esencję tradycji współczesnego europejskiego jazzu w najlepszym wydaniu, jest wyjątkowa i wystarczająco fascynująca, by się wyróżnić. Kompozycje są niezwykle dobrze skonstruowane i dojrzałe, odznaczają się liryzmem i introspekcją, które są jednocześnie podstawowymi cechami pianistyki Czajkowskiego, często minimalistycznej, a nawet szkieletowej, ale zawsze potrafiącej zachować ciągłość melodyczną, unikając zbędnych pasaży i innych migotliwych ozdobników”. Niemiecki portal Jazz-Fun.De rekomenduję album, który „tchnie radością grania i tworzenia. Czysta intencja, płynna narracja, jasne i szczere przesłanie. Tej muzyki, granej barwnie, bez zahamowań i z wielką wrażliwością, słucha się z przyjemnością”, a Maciej Lewenstein-znawca muzyki improwizowanej twierdzi wręcz, że „ jest to ewidentnie najciekawszy debiut fortepianowy 2022 roku”. Potwierdzam !