Coraz mocniej na jazzowej scenie swoją obecność akcentują młode polskie wokalistki, które łamiąc hermetyczność tradycyjnego jazzowego śpiewu proponują nastroje i brzmienia zgoła zaskakujące, nowatorskie oraz kreatywnie prowokujące. To nie są już tylko swingujące, odśpiewywane standardy, melodyjne jazzowe przeboje czy lansowane w konwencji pop-jazzu piosenki, ale ciekawe, stylistycznie przemyślane i perfekcyjnie realizowane projekty. Takim z pewnością jest album „Przebudzenie” zrealizowany przez Ingę Lewandowską wraz z zespołem jazzowych gwiazd. Bo jakże inaczej odebrać sesję, w której zdolniej i ciekawej wokalistce towarzyszą Piotr Schmidt (trąbka), Przemysław Raminiak ( fortepian), Grzegorz Piasecki (kontrabas), Sławomir Berny (perkusja) oraz znakomita Baron Chamber Orchestra pod dyrekcją- zmarłego niedawno- dyrygenta i Dziekan PWSZ w Nysie – Piotra Barona.
Inga Lewandowska nonszalancko dołącza do najciekawszych polskich wokalistek jazzowych, by odnaleźć się w gronie nowych, kreatywnych i nieszablonowych artystek. Wrodzona muzykalność pozwala jej bez trudu przekazać najtrudniejsze nawet przesłanie niesione poprzez melodię i tekst utworu. Jej nastrojowe, zmysłowe interpretacje cechuje indywidualne i subtelne podejście do zawartej w piosence treści. Szczególną uwagę poświęca wokalistka słowom, co pomaga przenieść się słuchaczowi w intymny świat tworzony przez charakter i nastrój poszczególnych utworów, tak bardzo świadomie i sugestywnie interpretowanych. Ważnym elementem jest dla niej brzmienie całości zespołu, w który stara się wtopić swoim pastelowo brzmiącym głosem, scalając tym samym partie wszystkich instrumentów w jednolitą, aksamitną całość.
Inga Lewandowska jest absolwentka Wydziału Jazzu katowickiej Akademii Muzycznej. Arkana jazzu poznawała także w Grazu pod opieką wybitnych amerykańskich wokalistów: Sheili Jordan i Marka Murphy’ego. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. Występowała na wielu festiwalach (od Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Jazztopad, Sopot Molo Festiwal, Trans Vocale po austriacki Europeas Jazz – Polish Jazz Week, włoski Central European Jazz Festival, Tel Aviv Jazz Festival i Jazz in Duesseldorf). Wokalistka współpracowała z czołówką polskiej sceny jazzowej: od Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Zbigniewa Jaremko, Grzegorza Nagórskiego, Piotra Wojtasika i Robert Majewskiego po Zbigniewa Namysłowskiego, Janusza Muniaka, Jacka Niedzielę- Meira, Kubę Stankiewicza, Kazimierza Jonkisza i Andrzeja Jagodzińskiego). Swój pierwszy, autorski album „Ulice Wielkich Miast”, zawierający współczesne opracowania ballad do tekstów Agnieszki Osieckiej, zrealizowała w 2000 roku. Kolejnym był dwupłytowy „Chopin Songbook” ( 2003) ze współczesnymi opracowaniami pieśni Fryderyka Chopina (z projektem tym wystąpiła na słynnym festiwalu „Chopin i jego Europa„). W jej dyskografii znajduje się również nagrany w 2009 roku album „Coś dla dzieci i nie tylko…” z piosenkami skomponowanymi przez Ingę Lewandowską i Kubę Stankiewicza do słów Janusza Kukuły. Najnowsza płyta Ingi Lewandowskiej „Przebudzenie” jest rodzajem artystycznej książki, z przepięknymi wierszami oraz równie subtelnymi kompozycjami. Od wydania ostatniej płyty wokalistki upłynęło kilka lat. Dla autorki albumu był to czas poszukiwań nowych dróg artystycznego spełnienia. Spod jej ręki wyszły niezwykle ciekawe kompozycje, poetyckie piosenki i wiersze będące uzupełnieniem twórczego nastroju, a także obrazy olejne wykorzystane jako ilustracje dopełniające to pełne, autorskie dzieło. „Przebudzenie” ukazuje także kreatywnie wielowymiarową artystkę, która „totalnie” realizuje swój twórczy przekaz: poprzez śpiew, muzykę, poezję i obraz subtelnie emocjonalnie buduje artystyczne misterium.