Impressions in Colours” to niezwykle trafny i adekwatny tytuł podwójnego albumu, jaki zrealizowała ze swoim zespołem znakomita wibrafonistka i wirtuoz gry na szklanej harfie oraz wielu innych instrumentach perkusyjnych – Izabella Effenberg. Pochodząca z Poznania artystka jest z pewnością jedyną (?), która w tak perfekcyjny sposób opanowała skomplikowane techniki gry oraz poddała je urokowi własnej muzyki. Izabella Effenberg jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu i Gdańsku ( w klasie instrumentów perkusyjnych). Studia kontynuowała w Norymberdze, uzyskując Jazz Mallets Master. Należy do niewielu kobiet na świecie grających na  jazzowym wibrafonie, szklanej harfie „glasharp” oraz egzotycznym instrumencie perkusyjnym „array mbira”.  Iza Effenberg jest  artystką prezentującą swoją muzykę w autorskim zespole,  w projektach solowych oraz w międzynarodowej formacji  Sisters in Jazz. Z trio zrealizowała album Iza” , z  sekstetem  album Cuentame” , improwizująca wibrafonistka jest od lat organizatorem festiwalu Vibraphonissimo w Norymberdze, sporo koncertuje w Europie.

Sesja „Impressions in Colours” zrealizowana została w autorskim zespole wibrafonistki, której – w ekspozycji  głównie autorskich kompozycji –  towarzyszą: szwajcarska wokalistka Yumi Jacqueline Ito, pianista Jochen Pfister, grający na klarnecie basowym Norbert Emminger , flecista Anton Mongold oraz perkusista Radek Szarek. Izabella Effenberg gra na glasharp, sundrum, steeldrum, array mbira, marimbie, wibrafonie, mariboli, kalimbie oraz rozlicznych instrumentach perkusyjnych ( od crotales po hapy i chimes). „Impressions in Colours” doskonale obrazują fakturę sesji: bardzo wyciszone i nastrojowe kompozycje Izabelli Effenberg  otwarte są na ciekawe  i przemyślane improwizacje. W muzyce tej odnajdziemy dużo przestrzeni i współgrającej z nią, zgrabnie wykorzystywanej przez zespół ciszy, która stanowi rodzaj dopełnienia impresyjnego  brzmienia. Brzmi subtelna, piękna i wysmakowana  (autorskimi kompozycjami Izabelli Effenberg) muzyka. Dwadzieścia ciekawych i zróżnicowanych nastrojem kompozycji wzbogacają tylko dwie oryginalne kompozycje: „Liberetto” Larsa Danielssona oraz „Lullaby” – kompozycja oparta na popularnej kołysance „Sleep Safe and Warm” (z filmu „Rosemary’s Baby”) Krzysztofa Komedy. Rozbudowana do swobodnej, mocno improwizowanej wokalizy Yumi Ito czyni z melodyjnej kompozycji Komedy niezwykły, nowoczesny jazzowy utwór. Izabella Effenberg pokornie rozgrywa swoją muzykę wraz z wszelkimi  niuansami brzmień, które sama  lub wraz  towarzyszącymi jej muzykami przepięknie wyczarowuje. Jest z jednej strony konsekwentną liderką i kompozytorką,  z drugiej nie szereguje autorskiej dominacji, lecz pozwala rozgrywać się –często zgrabnymi improwizacjami i solówkami – muzykom zespołu. To czyni z albumu „Impressions in Colours” piękny, kolektywny format budowany nie tylko na jazzowej wspólnocie tworzenia, ale także na elokwentnej i wielokolorowej impresji.

Dionizy Piątkowski