Jerzy Mazzoll to wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej: od tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie po autorską ideę arythmic perfection i europejski aspekt improwizacji w sztuce. ,,Ta płyta powstała z pragnienia spokoju i piękna, których w ostatnich latach mogę na nowo doświadczać” – deklaruje Jerzy Mazzoll. Sesja „Być” to także sentencja jego drogi artystycznej, którą odczytuję jako ”im mniej, tym lepiej”. Bo Jerzy Mazzoll nie jest typem artysty-wyrobnika, lecz konsekwentnym twórcą, który do studia wchodzi wtedy, gdy ma rzeczywiście coś ważnego do przekazania. „Być” to pierwsza od wielu lat solowa płyta Jerzego Mazzolla, ważna, bo spinająca wiele koncepcji przez lata budowaniem własnej, muzycznej wrażliwości. Sesja jest odejściem od form eksperymentalnych, tak charakterystycznych dla artysty. Tym razem Jerzy Mazzoll  to pełna spokoju, organiczna i przestrzenna muzyka, która koncentruje się na melodii i rytmie.

„ Ze wszystkich albumów jakie stworzyłem – wyjaśnia  Jerzy Mazzoll genezę albumu „Być” –  ten chyba najpełniej wyraża zachwyt i miłość do melodii takiej, jaką chcę, a wciąż nie mogę zagrać. Widzę, że od lat wracam do tej samej “biografii dźwięków”, powtarzam ją, gram jakby wciąż to samo, jak moi mistrzowie Coleman, Ayler, Dolphy. “Być” powstała z tęsknoty za melodią zwykłych dni, za pokojem serca w otoczeniu bliskich. W każdej z tych krótkich form zawarty jest czas, emocje, uczucia i myśli, kompozycja oddająca przestrzeń, która powoli się porządkowała i odkrywała swój głęboki sens. Można jej słuchać niemal w ciszy i w hałasie, raz lub wielokrotnie i złapać w niej coś tylko dla siebie. To wszystko stało się możliwe dzięki spotkaniu z Michałem Szturomskim, które wzbudziło we mnie nadzieję, że raz jeszcze ktoś zdoła odczytać te wszystkie pracujące we mnie kody i idee arytmii, że miłość i akceptacja błędu mogą zostać ujęte w kolejną formę i zawarliśmy ją w tej płycie. Michał sformułował zespól i stworzył mi warunki bym mógł grać i wypowiadać się w każdej chwili, miejscu i nastroju, bym mógł zestroić muzykę z moimi uczuciami i tym co działo się w moim życiu. “Być” to znaczy tu i teraz akceptować swoją egzystencję z całym jej bogactwem i biedą, spełnieniem i brakiem, stwierdzać, że to niezwykłe czego możemy każdego dnia otrzymywać. “Być” to znaczy zatrzymać się i oddać ten czas sobie, a siebie innym i być razem! Słuchać ze sobą i słuchać siebie! W końcu: moje granie to oddech”.

Jerzy Mazzoll to jeden z czołowych twórców yassu i jedna z najbardziej charyzmatycznych postaci polskiej sceny alternatywnej. Muzyk, kompozytor, improwizator, wirtuoz klarnetu. Punkowiec zafascynowany free jazzem, folkiem, muzyką klasyczną i eksperymentalną. Spiritus movens i uczestnik wielu projektów: był jednym z inicjatorów rewolucji yassowej w polskim jazzie, nagrywając w najważniejszych zespołach takich, jak Arhythmic Perfection, Miłość, Kury, NRD, Niebieski Lotnik i Knuth/Mazzoll. Po eksperymentach yassu  stworzył autorską ideę „arytmicznej perfekcji”, skupiając się na europejskim aspekcie improwizacji w sztuce ( np. zapisywanie partytur za pomocą sugestywnych rysunków zamiast nut). Muzyk  jest  również autorem instalacji multimedialnych i awangardowych filmów oraz pomysłodawcą festiwalu Art Depot, zajmującego się naturą improwizacji w różnych kulturach. Współpracował m.in. z Derek’em Bailey’em, Django Batesem, Peterem Brötzmannem, Tymonem Tymańskim, Kazikiem Staszewskim, Zdzisławem Piernikiem, Marcinem Dymiterem (Emiter) i duetem Skalpel. Rozległa i różnorodna dyskografia artysty obejmuje m.in. takie albumy, jak „Rite of Spring Variation”, “Album +” ,„Mazzoll & Arhythmic Perfection – A”, “Out Out To Lunch”, “Mazzoll, Kazik & Arhythmic Perfection – Rozmowy S Catem”, “Mazzoll, Knuth & Arhythmic Memory – Cynober Manifest”, “Single 3”, “Mazzoll Story By Emiter – Responsio Mortifera” “Prawatt And Mazzoll – Man Und Cios”, “Mazzoll & Marcin Świetlicki – Pan Bóg”, “Jeden Dźwięk I Pan Bóg”, “Mazzoll / Janicki / Janicki – Minimalover”, “Mazzoll feat. Sroczyński – Rite Of Spring Variations”  oraz najnowszy projekt Jerzego Mazzolla  „Być”. Współautorem i producentem muzycznym albumu jest Michał Szturomski. W nagraniach wzięli również udział cenieni muzycy: Igor Nikiforow – perkusja, Miłosz Wośko – fortepian, Franciszek Pospieszalski – kontrabas, Artur Chaber – instrumenty perkusyjne, Piotr Machałowski – gitara basowa.

Dionizy Piątkowski