Po doskonałych, jazzowych albumach z nowymi interpretacjami klasyki Jana Sebastiana Bacha ( Andrzej Jagodziński Trio – „Bach” oraz „Impressions On Bach” big band ElJazz) okazała się płyta „Bach to Folk” Lodestar Trio, traktująca monumentalne kompozycje z ogromnym, emocjonalnym i artystycznym odniesieniem do stylistyki folkowej.
Andrzej Jagodziński wraz z autorskim Trio zrealizował rewelacyjny album „Bach”. W muzyce J.S. Bacha dla Jagodzińskiego i jego Trio inspiracją stała się polifoniczność i wielogłosowość kompozycji oraz nieograniczone możliwości przenikania i wpływania na siebie pojedynczych, instrumentalnych inspiracji. Innym tropem poszedł aranżer, kompozytor i perkusista Józef Eliasz przygotował natomiast zestaw kompozycji Jana Sebastiana Bacha w opracowaniu oraz aranżacji na orkiestrę jazzową i symfoniczną. Lodestar Trio posiada wiele cech, które oznaczają, że jest to początek świeżej, ekscytującej i trwałej koncepcji. Trzej muzycy: Max Baillie, Olav Luksengård Mjelva i Erik Rydvall – są indywidualnościami poszukującymi skojarzeń oraz inspiracji z wielu pozornie różnych, muzycznych światów. Olav Luksengård Mjelva gra na norweskich skrzypcach Hardanger i jest muzykiem skandynawskich zespołów Sver oraz Nordic Fiddlers Bloc. Gra także w duecie z Erikiem Rydvallem, wirtuozem nyckelharfy i skrzypiec z klawiszami. Często pojawiał się także realizując koncerty oraz nagrania ze szwajcarską grupą tańca flamenco. Natomiast brytyjsko-niemiecki skrzypek Max Baillie jest absolwentem szkoły Yehudi Menuhina i choć przesiąknięty tradycją klasyczną, zyskał reputację perfekcyjnego oraz elokwentnego muzyka współpracującego zarówno ze Stevem Reichem, Johnem Williamsem, jak i Bobby’m McFerrinem i Björk.
Lodestar Trio powstało kilka lat temu, gdy Olav Luksengård Mjelva i Erik Rydvall pracowali nad swoim trzecim albumem. Nagrania te przypadły do gustu skrzypkowi Maxowi Baillie , który szukal nowych, artystycznych inpiracji oraz zachwycał się „mistycznymi, magicznymi, skandynawskimi instrumentami strunowymi”. Jego entuzjazm podniósł fragment koncertu, gdy Olav i Erik grali impresje oparte na kompozycjach Jana Sebastiana Bacha. Tak zrodził się pomysł wspólnej sesji „Bach to Folk”, specyficznej, ludowej interpretacji wybitnych kompozycji klasyka, odczytanych teraz jako folk-klasyczne miniatury.