Czas Świąt oraz Nowego Roku jest doskonałą okazją, by wraz życzeniami obdarować się prezentami. Uniwersalny zestaw książka-wino-kosmetyki konkuruje najczęściej z płytami. Jeszcze niedawno takim zgrabnym rozwiązaniem był prezent z ulubioną płytą kompaktową, dzisiaj modnym i nieszablonowym jest „staroświecka” płyta gramofonowa, która w ultranowoczesnej wersji staje się najbardziej faworyzowanym, także prezentowym, formatem. Album LP przechodzi ogromny renesans, staje się „trendy” i podobno – co jest oczywistą technologiczną sprzecznością – sygnalizuje nowoczesność darczyńcy i obdarowanego.

Historia  mechanicznego zapisu dźwięku ma prawie 150 lat.  W  1877 roku Thomas A. Edison opracował metodę zapisu dźwięku na  obracającym  się  walcu.  Pierwsza płaska, jednostronnie nagrana  płyta  pojawiła  się  dziesięć  lat  później. Następny przełom w  dziejach  fonografii  przypada na rok 1925, kiedy wprowadzono elektryczny  zapis  dźwięku. W  roku  1948  amerykańska  Columbia    Records   upowszechniła   drobnorowkową   płytę  (33 obroty na minutę),  czyli  popularny  long-play.  W drugiej  połowie    lat    50-tych    ustalono    standard   płyt  stereofonicznych, parę lat później uporano się z kwadrofonicznym  zapisem  i  odtwarzaniem  dźwięku. Lata 70-te to okres  cyfrowej   rejestracji   muzyki. W połowie lat 80-tych pojawiły się płyty ,,compact disc” i to one zrewolucjonizowały  dotychczasowe metody rejestracji i odtwarzania dźwięku. Ostatnio zapis plików dźwiękowych, streaming oraz spotify stworzyły nowy, rewolucyjny rozdział w słuchaniu i kolekcjonowaniu muzyki.

Wiele płyt, wydawanych dotąd w wersji CD lub rozpowszechnianych poprzez internetowy streaming, pojawia się w ekskluzywnych wersjach, starego poczciwego albumu-LP. Niektóre oficyny unikają wręcz edycji kompaktowych i przygotowują wyłącznie wersję tradycyjnego albumu. To rarytasy dla audiofilów i kolekcjonerów. Z pewnością takim jest album Twentyfour Al Di Meoli i charakterystyczne połączenia flamenco-jazzu z inspiracjami sięgającymi egzotycznych skojarzeń. Wspaniale celebruje swe 85-te urodziny prestiżowa oficyna wydawnicza Blue Note Records. Miast sięgać do przepastnych archiwów  producent Don Was zdecydował o reedycji 100 najważniejszych albumów ze znaczkiem Blue Note, które ukazują się jako „85th Anniversary Vinyl Initiative – kolekcjonerskie edycje słynnych long-play’ów i przełomowych sesji nagraniowych. Accentuate the Positive  to 67 (!) studyjny album Van Morrisona  i jego sentymentalny powrót do rock’n’rolla.  Ponadczasowe klasyki nasycił irlandzki bard niepowtarzalną energią,  charyzmatycznym głosem i urokliwym nastrojem popularnych hitów rock’n rolla. „Visions”  to kolejny album amerykańskiej wokalistki Norah Jones  zawierający tuzin pięknych piosenek o miłości, wolności, tańcu i akceptacji tego, co przynosi życie.  Sesja Composites” powstała na zamówienie Leszka Możdżera i  Warszawskiej Opery Kameralnej, która przygotowała wyjątkowe, kolekcjonerskie wydanie albumu: limitowany, numerowany box zawierający kolorową płytę winylową, kasetę magnetofonową oraz certyfikat z autografem pianisty i kompozytora.

Rod Stewart powraca najnowszym albumem do swingowej estetyki proponując paletę hitów i standardów jazzu, muzyki rozrywkowej a nawet pogodnego rocka, które teraz w aranżacjach Joolsa Holland i jego Rhythm & Blues Orchestra  oraz brawurowej interpretacji swingującego rockmana nabierają niepowtarzalnego kolorytu.  „Swing Fever” to kolejny – po doskonale przyjętych albumach „The Great American Songbook” – jazzujący album Sir Roda Stewarta. Utranowoczesnej edycji albumowej doczekała się „Astigmatic” – kultowa sesja kwintetu Krzysztofa Komedy, kamień milowy polskiego jazzu. Został nagrany w trakcie nocnych sesji 5-7 grudnia 1965 roku przez Kwintet Komedy w składzie: Krzysztof Komeda, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Rune Carlsson, Günter Lenz. Przewodnik „The Penguin Guide to Jazz” wymienia  album w gronie najważniejszych płyt w historii jazzu a w ankiecie krytyków Jazz Forum „Astigmantic” uznano za Płytę Wszechczasów  polskiego jazzu i  najważniejszą w  dorobku Krzysztofa Komedy.

Moda wznowień albumowych nie omija także płyt świątecznych, które teraz w winylowej LP edycji stają się ponownie bestsellerami. Poza licznymi albumami autorskimi, wznawiane lub na nowo przygotowywane są okolicznościowe zestawy, by wraz z modą na nostalgiczny „long-play” pojawić się w atrakcyjnem formacie. Świąteczne, winylowe albumy zrealizowała kanadyjska  wokalista  i  pianistka  Holly  Cole („Christmas Blues”), funkowy  Spirit  Traveler  („Merry Christmas Baby”), pianista Kim Pensyl  („Christmas„)  oraz  idol nowoorleańskiego  jazzu- Harry  Connick, Jr. („When My  Heart  Finds  Christmas„). Najlepiej podobno sprzedaje się w tym sezonie  winylowy album  Wyntona Marsalisa („Crescent City Christmas  Card„) – nagrany wspólnie  z  Kathleen Battle i Jonem Hendricksem oraz „The Christmas Album” kultowego kwartetu The Manhattan  Transfer. Ukazały się  także świąteczne płyty folkowe (Tony Elman-„Winter Creek„), elektroniczne   (Teja Bell – „New  Spirit  Of  Christmas„), bluesowe („Alligator Christmas Collection„), dziecięce (Francis Henri – „Children’s     Christmas  Songs”), składanki “A Very Special Christmas” z  pastorałkami  Bruce’a Springsteena, U2, Stinga, Eurythmics, Whitney Houston oraz “The Greatest Christmas Songs” z piosenkami Queen, Coldplay, Paula McCarney’a, Eltona Johna, Bryana Adamsa oraz Johna Lennona I Yoko Ono.

 

 

© Dionizy Piątkowski

Dionizy Piątkowski