Saksofonista i aranżer Manny Albam urodził się (24.01.1922 ) na Dominikanie ale wychował w Nowym Jorku, gdzie oczywiście zetknął się z jazzem. Nauczył się grać na saksofonie altowym (później opanował także inne saksofony, w tym baryton) i jako nastolatek przyłączał się do muzyków występujących w klubach z nowojorskiego Village. Po ukończeniu szkoły w wieku 16 lat, dołączył do formacji Muggsy Spaniera; potem występował także z Bobem Chesterem, George’m Auldem, Samem Donahue, Charliem Barnetem, Charliem Spivakiem i Budd Johnsonem, który namówił go do pomysłów aranżacyjnych i kompozytorskich. W 1957 roku Manny Albam napisał interesujący aranż do „West Side Story”, który docenił sam kompozytor, Leonard Bernstein. Tego samego roku rozpoczął eksperymenty z dłuższymi, niekonwencjonalnie zaaranżowanymi kompozycjami. Można ich posłuchać na świetnych albumach, jak „The Blues Is Everybody’s Business”, „Soul Of The City” czy „The Drum Suite”. Ale dyskografia saksofonisty obejmuje także niezwykle ważne dla jazzu sesje, takie jak “The Jazz Workshop’1955”, “The Jazz Greats Of The Our Time”, “Sophisticated Lady: Song Of Duke Ellington”, “Steve Allen’s Songs”, “Jazz Goes To The Movies”, “Brass On Fire”, “Soul Of The City”, “Manny Albany And His Orchestra” czy “ Sketches From The Book Of The Life”.
Styl jazzu saksofonisty wywodzi się ze swingu, ale jest gęsto przetykany elementami nowoczesnego mainstramu. Dizzy Gillespie namówił go, by spróbował także pisać na małe zespół: Manny Albam aranżował m.in. dla Stana Getza, Terry’ego Gibbsa, Dizzy’ego Gillespie’ego i Gerry’ego Mulligana. Jest także autorem efektownych orkiestrówek dla największych śpiewaczek, jak Sarah Vaughan czy Carmen McRae. Manny Albam interesował się także klasyczną muzyką: w latach 50-tych studiował u Tibora Serly’ego i napisał „Concerto For Trombone And Strings”.