Pomysłów na muzykę Maria Pomianowska – profesor sztuk muzycznych ma bez liku. Każdy wart jest entuzjazmu i odnotowania, bowiem spectrum kreatywności tej multiinstrumentalistki jest przeogromne. Każde przybliża świat muzyki ludowej, łączy nowe z tradycją, obrzędem i obyczajem, z oczywistym sacrum i profanum dzisiejszej „world music”  ale i z nowoczesnym nawiązaniem do tego, co niesie współczesne rozumienie ethnic music. Owa wielokulturowość tworzy w projektach M. Pomianowskiej swoisty ‘folkloryzm” nowych brzmień, stylów i nastrojów.

Maria Pomianowska jest profesorem w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur, wydała blisko trzydzieści autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami, m.in. z Kayhanem Kalhorem oraz  Hooseine Alizadeh, wiolonczelistą Yo Yo Mą, pianistami Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem i  Gonzalo Rubelcabą,  saksofonistą Branfordem Marsalisem. W latach 1997-2002, jako ambasadorowa RP w Japonii, zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla cesarzowej Michiko. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą przekształca się w katedrę muzyki etnicznej. Od 2011 roku, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi  tworzy unikatowe programy bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów. Od 2011 roku tworzy programy muzyczne wraz z muzykami arabskimi i pakistańskimi organizując i międzykulturowe projekty muzyczne w Azji i Afryce.

Teraz wraz z chińską artystką Yu Mingjie nagrała płytę „Amber & Silk„, projekt, który łączy dwa odległe muzyczne światy: na metaforycznym Jedwabnym Szlaku spotykają się instrumentalistki z Chin i Polski grające nasuce biłhgajskiej i guzhengu, na płockiej fideli  oraz egzotycznej zheng xiaomeng. „Yu Mingjie gra na zheng, czyli na bardzo starej cytrze chińskiej, której historia sięga kilku tysięcy lat wstecz – wyjaśnia Maria Pomianowska.To jest narodowy chiński instrument, setki, tysiące ludzi gra na tym instrumencie po amatorsku, dla przyjemności, no i też bardzo, bardzo wielu zawodowo”. Co ciekawe Yu Mingjie wraz ze swoim przyjacielem skonstruowała taką odmianę tego instrumentu, na której można grać także muzykę europejską. Z kolei Maria Pomianowska, już w latach 90-tych wraz z Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim zrekonstruowali dwa zaginione staropolskie instrumenty smyczkowe: sukę biłgorajską i fidel płocki. W sesji „Amber & Silk” odpowiedzialna za całość jest Maria Pomianowska. „To jest bardzo dla mnie inspirujące, że przyszedł czas, w którym na płycie jest kilka utworów specjalnie dedykowanych suce biłgorajskiej, fidel płockiej i właśnie guzhengowi w różnych odsłonach, bo one są i malutkie takie, i bardzo wielkie, kilkumetrowe – wyjaśnia polska artystka.

Dionizy Piątkowski