W 2015 roku zaproponowałem utworzenie Nagrody Ery Jazzu dla najbardziej obiecującego, poznańskiego muzyka jazzowego. Zaledwie w ciągu kilku lat laureatami zostali – co jest dumą imprezy – znakomici muzycy tworzący dzisiaj nowy powiew polskiego jazzu: Dawid Kostka, Kacper Smoliński, Adam Zagórski, Dawid Tokłowicz, Piotr Scholz, Damian Kostka. Statuetka Nagrody Ery Jazzu, której autorką jest znakomita wrocławska artystka Marta Szmyd, jest prestiżowym wyróżnieniem, które plasuje nie tylko młodego muzyka w elicie polskiego jazzu, ale jest także pretekstem do realizowanych – pod auspicjami Ery Jazzu – niepowtarzalnych i jedynych Poznań Jazz Projects. To właśnie laureaci Nagrody Ery Jazzu pojawiali się w specjalnie dla nich przygotowanych projektach muzycznych : gitarzysta Dawid Kostka grał wraz z Reginą Carter, Sarah McKenzie i Chico Freemanem, Piotr Scholz z Stanley’em Jordanem i Jean-Luc Ponty’m, Kacper Smoliński z trio Espena Eriksena, Dawid Tokłowicz z trio  Dani Pereza.

Nagrodę Ery Jazzu po raz pierwszy przyznano  podczas festiwalowej edycji  Ery Jazzu w 2015 roku. Laureatem został kwartet Zagórski/Skowroński (Jakub Skowroński – saksofony, Adam Zagórski – perkusja, Max Mucha – kontrabas, Artur Tuźnik – fortepian). Poznański  kwartet to przykład doskonałej współpracy młodych muzyków, którzy dysponują imponującymi osiągnieciami i współpracą z wybitnymi muzykami oraz katalogiem znamienitych nagród. Brzmienie  kwartetu dość konsekwentnie ewoluuje i jest doskonałym przykładem wzajemnej relacji między ortodoksyjnym jazzem a  nurtem muzyki współczesnej. Laureatem Nagrody Ery Jazzu2016 został znakomity gitarzysta Dawid Kostka, który stał się odtąd “nadworym” muzykiem wielu projektów specjalnych festiwalu.  Dawid Kostka to wirtuoz gitary, osadzony w brzmieniu Johna Scofielda oraz zauroczony techniką Pata Metheny’ego  i Johna McLaughlina, który szuka artystycznych skojarzeń także u klasyków : od Jima Halla po Wesa Montgomery’ego.  W 2017 roku Nagrodę Ery Jazzu otrzymał Piotr Scholz poznański gitarzysta, kompozytor i dyrygent. To jego pomysłem było zaproszenie czołówki młodego, poznańskiego jazzu i stworzenie Poznań Jazz Philharmonic Orchestra oraz zaproponowanie realizacji wspólnego projektu „Suite The Road ”. Kompozycje Piotra Scholza to projekty przygotowane z pietyzmem dla strukturalnej kompozycji oraz precyzyjnie skonstruowanej aranżacji. Koncertowe premiery, jakie gitarzysta i dyrygent przygotował z PJPO i gościnnym udział światowych gwiazd  jazzu (skrzypka Jean Luc Ponty’ego oraz gitarzysty Stanley’a Jordana) okazały się niepowtarzalnymi wydarzeniami artystycznymi. W 2018 roku  Nagrodę Ery Jazzu  przyjął  poznański  harmonijkarz i kompozytor Kacper Smoliński – jeden z niewielu wirtuozów gry na jazzowej harmonijce chromatycznej. Kacper Smoliński jest ewenementem w dzisiejszym jazzie. To znamienne, że najważniejszymi muzykami jazzu, którzy zdecydowali się na kreacje oraz ekspozycję swojej sztuki poprzez grę na harmonijce wirtuozami okazali się muzycy europejscy: belgijski jazzman Toots Thielemens czy szwajcarski instrumentalista Grégoire Maret. Teraz do tego znamienitego, wąskiego grona wirtuozów tego wspaniałego instrumentu dołączył muzyk z Poznania, który dla Ery Jazzu zrealizował nie tylko autorski recital, ale także  koncert wraz  norweskim Espen Eriksen Trio, amerykańskim wokalistą Vinx’em oraz projekty z Poznań Jazz Philharmonic Orchestra. Pandemia zakłóciła kolejne edycje festiwalu i rytm przyznawanej Nagrody. Dopiero wraz z festiwalem w 2022 roku uhonorowano kolejnego laureata, poznańskiego saksofonistę Dawida Tokłowicza, który wraz z trio argentyńskiego gitarzysty Dani Pereza zrealizował  arcyciekawy projekt komedowski. Saksofonista jest otwarty na nowe pomysły, zarówno te wpisujące się w koloryt nowoczesnego jazzu, jak i te łączące różne nurty i nastroje nowoczesnej muzyki rozrywkowej i klasycznej.

Tegorocznym laureatem Nagrody Ery Jazzu jest kontrabasista Damian Kostka – jeden z nielicznych polskich basistów, który budując swój, niezwykle subtelny świat jazzu, brawurowo odnajduje się w stylistyce jazzowej tradycji. Bliski jest tradycji gry Rona Cartera i Dave’a Hollanda, ale równie wirtuozersko tworzy nowoczesne brzmienie nie wyzbywając się przy tym swej artystycznej charyzmy. Poprawność i precyzja dźwięków umiejscawia sztukę Damiana Kostki na najwyższym poziomie i jest zawsze gwarancją niekwestionowanego artyzmu. To piękna, artystyczną  wizytówka dzisiejszego, polskiego jazzu. W ramach projektów Ery Jazzu  Damian Kostka koncertował i nagrywał  z takimi gwiazdami jazzu, jak  saksofonista Chico Freeman, gitarzysta Stanley Jordan, wokalistka Sarah McKenzie, wokalista Vinx de Jon Parette,  skrzypek Jean-Luc Ponty. Grywał wraz z  Leszkiem Możdżerem, Michaelem Rabinovitzem, Mike’m Sternen i zespołem Skalpel. Jest także muzykiem Weezdob Collective, Poznań Jazz Philharmonic Orchestra, Trio Macieja Kądzieli, Acid Grove, Global Schwung Quintet oraz współtworzy trio  Włodka Pawlika. Do nowego, autorskiego projektu kontrabasista  pozyskał doskonałych muzyków: saksofonistę Kubę Marciniaka, pianistę Jacka Szwaja, trębacza Cypriana Baszyńskiego i perkusistę Mateusza Brzostowskiego, by zaprezentować premierę koncertową albumu „Rules For Being Human”  podczas jubileuszowej gali  „Era Jazzu – gramy już 25 lat”.

Dionizy Piątkowski