Nat Adderley, najmłodszy brat Cannonballa Adderley’a, zaczynał od śpiewu, ale w okresie mutacji, gdy widmo wątpliwej kariery śpiewaka stanęło mu przed oczyma postanowił nauczyć się grać na trąbce.  Już we wczesnych latach 50-tych grał w prowadzonej przez brata orkiestrze wojskowej. Jego właściwa kariera rozpoczęła się w 1954 roku, gdy został zaangażowany do brawurowego, nawiązującego do rhythm and bluesa big-bandu Lionela Hamptona.  Jazzowe ostrogi  i artystyczne doświadczenie zdobywał m.in. u Woody’ego Hermana i J. J. Johnsona.

W 1960 roku nagrał płytę „Work Song”, na której zaprezentował doskonale wyważoną mieszaninę soul-jazzu i kameralnej stylistyki coolowej ( wprowadzonej m.in. poprzez użycie wiolonczeli ci  gitary, na której grał Wes Montgomery). W latach 60-tych i 70-tych Nat Adderley występował  głównie w zespołach brata Cannonballa Adderley’a a po jego śmierci przejął prowadzenie zespołu, w którym promował pełną ciepła i pierwotnego bluesa wersję nowoczesnego, melodyjnego bopu. Przez znaczny okres był także muzykiem słynnej formacji  Paris Reunion Band  saksofonisty Nathana Davisa. Przebogata dyskografia Nata Adderley’a obejmuje m.in. takie historyczne dla jazzu albumy jak  „Introducing Nat Adderley”), „ Much Brass” , słynny  „Work Song”   z 1960 roku,  „In The Bag”, „Live On Planet Earth” , koncertowy  „The Adderley Brothers In New Orleans”, “Little Big Horn” ,”Sayin’ Something “, “Comin’ Out Of The Shadows”, “Soul Of The Bible”, “Double Exposure”,  “Don’t Look Back”, “ Talkin’ About You”,  “We Remember Cannon”, “The Old Country”, “Good Company” oraz słynny “ Remembering Dinah-A Salute To Dinah Washington “ zrealizowany w 1994 roku.

Dionizy Piątkowski