Piotr Schmidt, znakomity trębacz i kompozytor jazzowy jest dzisiaj bezsprzecznie jednym z najciekawszych, europejskich muzyków swojego pokolenia. Doskonale przygotowana, ambitna wizja jazzowego wirtuoza buduje mu ważną pozycję nie tylko na lokalnym, polskim rynku, ale stara się umiejscawiać jego projekty w relacjach szerszych, niż te budowane autorskim kwartetem. Może właśnie dlatego do swojej nowej inicjatywy, sesji albumu  „Dark Forecast  zaprosił do kwartetu także dwóch wybitnych artystów : mieszkającego w Los Angeles saksofonistę Waltera Smitha III oraz pochodzącego z Kanady i mieszkającego na co dzień w Nowym Jorku gitarzystę Matthew Stevensa. Tak powstał album, który wspaniale dołączył do najlepszych sesji polskiego trębacza i stał się jakby pomostem między niezwykle  rozbudowanym brzmieniowo „Saxesful” a najbliższym dzisiejszej muzyce Piotra Schmidta, albumowi „Tribute to Tomasz Stańko”.

Dark Forecast ” to dwunasty, autorski album Piotra Schmidta, który nie bacząc na swoje artystyczne wyzwania, jest także – co warto podkreślić – rzutkim szefem i producentem SJ Records, oficyny, której katalog obejmuje ponad pięćdziesiąt albumów wspaniałego, nowego polskiego jazzu. „ Dark Forecast ” zbudowany jest podobnym nastrojem, jak album dedykowany Tomaszowi Stańko, gdzie liryzm jazzu jest nastrojem, który wypracowuje cały zespół, a trębacz jest znamienitym solistą, który bawi się melodią dodając do niej to wszystko, co z – często banalnej i prostej kompozycji – czyni rozbudowaną, artystycznie kreatywna formę. Nie może być przecież inaczej, gdy w zespole są osobowości o niezwykłym i rozległym potencjale, wrodzonej ekspresyjności oraz nienagannej technicznej wirtuozerii. Tworzy to z kwartetu/kwintetu Piotra Schmidta określony spójny organizm, który ze lekkością porusza się w pięknej, jazzowej strukturze. I czyni to nie tylko interpretując standardy Krzysztofa Komedy („ Ballad from Knife in the Water” i „Ballad For Bert”), ale przede wszystkim w ciekawych i utrzymanych w ryzach elokwentnego jazzu autorskich kompozycjach trębacza. To dziewięć ciekawych, utrzymanych głównie w balladowym i subtelnym porządku, kompozycji przyporządkowanych określonej konwencji, która z mistrzowskim  zaangażowaniem wykonują wytrawni instrumentaliści:  pianista Wojciech Niedziela, basista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk  wraz z liderem oraz zaproszonymi z Ameryki muzykami –  saksofonistą Walterem Smitha III i gitarzystą Metthew Stevensem).

Uważny słuchacz doceni – pisze krytyk jazzowy Adam Baruch – niesamowity poziom muzykalności i kreatywności, jaki nam ci doświadczeni muzycy serwują. Ten kwartet to nie tylko trębacz z akompaniamentem: to naturalny organizm wykonawczy, w całości odpowiedzialny za produkt końcowy”.

Gratuluję i polecam !!!

Dionizy Piątkowski