Niels-Henning Oersted Pedersen, duński kontrabasista swą sławę i karierę utrwalił się w znacznej mierze dzięki współpracy z pianistą Oscarem Petersonem. To tylko spore uproszczenie, bowiem muzyk odegrał wielką rolę w kreacji nowoczesnego jazzu, stając się jednym z najważniejszych kontrabasistów w historii tej muzyki. Rozległa dyskografia basisty obejmuje przecież tak przełomowe i ważne albumy jak „Anthropology”- z Donem Byasem, „One Flight Up”-z Dexterem Gordonem, „Duo”- z Kenny’m Drew, “Paul Bley-NHOP”, „Catalonian Fire”-z Tete’em Montoliu, “Two’s Company”-z Joe Albany’m, “Eximious”-z Joe Passem,  “Oscar Peterson Big Sax At The Montreux Jazz Festival ’75”,The Paris Concert”-z Oscarem Petersonem, „Cuttin’ Loose”-z Doug’em Raney’em, „Chops”- z Joe Passem, “Ballad Round The Left Corner”-z Pierre’m Dorge’m, “Tivoli Garders”-ze Stephane’m Grappellim, “Live In The Netherlands”-z Tootsem Thielemansem, “Looking At Bird”-z Archie’m Sheppem, “Kansas City Six”-z Count’em Basie’m, “Nigerian Marketplace”-z O.Petersonem,  “The Viking” orazArt Of The Duo  z Philipem Catherine’m, “Once Upon A Time”- z Palle Mikkelborgem, “Friends Forever: In Memory of Kenny Drew”- z Jimmy’m McGriffem, „Elegies Mostly”- z Dick’em Hymanem, „Imagine”- z Kennethem Knudsenem i Palle Mikkelborgiem. Do tego autorskie albumy “Jay Walkin’”, “Double Bass”, “Pictures”, “Live At Montmartre”, “Dancing On The Tables”, “Just The Way You Are”, “The Eternal Traveller”, “Those Who Were”, “This Is All I Ask”.

Niels-Henning Oersted Pedersen (27.05.1946-19.04.2005) naukę muzyki zaczął od fortepianu, potem jednak, aby móc założyć duet ze swym przyjacielem, pianistą Ole Kock’em Hansenem, zaczął grać na kontrabasie. Już jako nastolatek osiągnął na tym instrumencie niezwykłą sprawność, a w wieku lat 14 nagrał swą pierwszą płytę. Na początku 1961 roku zaczął występować regularnie w kopenhaskim klubie Montmartre, akompaniował też (i czasami nagrywał) odwiedzającym Danię, bądź zamieszkałym w Europie gwiazdom amerykańskim, takim jak m.in. Brew Moore, Yusef Lateef, Sonny Rollins, Bud Powell i Bill Evans (z którymi odbył we wczesnych latach 60-tych trasę). Jego dyskografia obejmuje najróżniejsze stylistyki jazzu: od mainstreamu, przez bop do free- jazzu i to  realizowane w gronie takich sław jak Don Byas, Ben Webster, Tete Montoliu, Kenny Dorham, Dexter Gordon, Anthony Braxton, Johnny Griffin, Roland Kirk, Karin Krog i Albert Ayler. Dokonał też licznych doskonałych nagrań w duecie z pianistą Kenny’m Drew,  gitarzystą Joe Passem  i saksofonistą Archiem Sheppem. Jednak dla wielu – także fanów jazzu- pozostaje najlepszym basistą trio Oscara Petersona.

Dionizy Piątkowski