Akordeon powraca ciekawymi projektami jazzowymi i klasycznymi i staje się instrumentem równie nobliwym, co poważanym. Niestety tradycji ludyczności tego instrumentu oraz wykorzystywanie akordeonu w prostych realizacjach tzw. muzyki tanecznej i rozrywkowej spowodowały, że z coraz większa atencją patrzymy na sesje dedykowane „klasycznej” formule tego instrumentu. Taką jest z pewnością płyta „Impressions”  Pawła Zagańczyka- wirtuoza gry na akordeonie ( także basowym). Album prezentuje muzykę polskich twórców przygotowaną do interpretacji na akordeon solo. Album rozpoczynają „Trzy Miniatury” oraz „Kaprys nr 2”  Mikołaja Majkusiaka, specjalnie przygotowane dla Pawła Zagańczyka. „Miniatury na cztery strony świata” są debiutem kompozytorskim akordeonisty Pawła Zagańczyka. Ta ilustracyjna muzyka z elementami improwizacji doskonałe oddaje zainteresowania stylistyczne autora. „Cadenza” Wiesława Cienciały to utwór po który chętnie sięgają akordeoniści. Tytułowa cadenza to zbiór aleatorycznych zabiegów oraz wirtuozowskich przebiegów opartych wokół osi tonalnej dźwięku „C”. Album zamykają „Impresje jesienne” Andrzeja Krzanowskiego skomponowane na amplifikowany akordeon basowy. Instrument ten rzadko prezentowany jest jako instrument solowy, co ma swoje odzwierciedlenie w niewielkiej ilości kompozycji w literaturze akordeonowej.

Paweł Zagańczyk jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Jest laureat ponad dwudziestu konkursów akordeonowych, koncertuje (na bandoneonie ) w Polsce i Europie. Na swoim koncie ma wiele prawykonań muzyki współczesnej takich twórców jak: Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Stabler czy Marek Czerniewicz. Paweł Zagańczyk współpracuje także z jazzowym saksofonistą Adamem Wendtem, z którym zrealizował ciekawy album „Acoustic Travel”. Akordeonista prowadzi autorski  kwartet Zagan Acoustic, z którym wykonuje muzykę improwizowaną, łączącą folk, jazz oraz muzykę poważną. Doskonale przyjęto album „Tango”. Ukazujący, jak ciekawym może być połączenie  muzycznych stylistyk  oraz kreatywności akordeonisty. ten gatunek w twórczości różnych kompozytorów.

Dionizy Piątkowski