Pochodzący z rodziny z Guany, kompozytor Omar Thomas urodził się i wychował w nowojorskim Brooklynie. Doskonale muzycznie wyedukowany stał się protegowanym cenionych kompozytorów Kena Schaphorsta i Franka Carlberga, uczył się także u -wielokrotnie nagradzanej Grammy Awards – kompozytorki Marii Schneider. Jego utwory( zarówno w stylu jazzowym, jak i klasycznym) były wykonywane przez tak różne grupy, jak Eastman New Jazz Ensemble, San Francisco and Boston Gay Mens’ Choruses, The President’s Own United States Marine Band, Colorado Symphony Orchestra, Houston Symphony Orchestra czyShowa Wind Symphony.  Z aranżacji, których autorem jest Omar korzystali tak wybitni śpiewacy, jak Stephanie Mins, Yolanda Adams, Nona Hendryx, BeBe Winans, Kenny Lattimore, Marsha Ambrosius, Sheila E., Raul Midon, Leela James, Dionne Warwick i Chaka Khan. Kompozycje Omara zaśpiewała – na nagrodzonym Grammy albumie „Beautiful Life” –  Dianne Reeves. Omar Thomas był wykładowcą w Berklee College of Music, teraz jest nauczycielem Yamaha School oraz profesorem nadzwyczajnym kompozycji i studiów jazzowych na University of Texas w Austin. Herbie Hancock nie szczędził komplementów, rekomendując kompozytora, jako „wielkiej nadziei w rozwoju jazzu w przyszłości”. Tym razem kompozytor i aranżer przygotował  wraz ze swoim Omar Thomas Large Ensemble album „Griot Songs”. Do realizacji artystycznego pomysłu zaprosił znamienite grono muzyków oraz solistów: od saksofonisty i klarnecisty Marka Zaleskiego i trębacza Jasona Palmera po pianistę Alexa Browna i puzonistę Evana Amoroso.

W tradycji Afryki Zachodniej griot to gawędziarz, poeta i muzyk, którego piosenki stają się repozytorium tradycji i historii lokalnej  społeczności. Omar Thomas poświęcił kilkanaście  lat pracy nad „Griot Songs” wpisując tradycję w osobiste i pełne emocji ujęcie roli współczesnego griota. Poprzez swoje wizjonerskie kompozycje i aranżacje Omar Thomas snuje urzekające narracje na podstawie własnych doświadczeń, inspiracji i dziedzictwa. Minęło ponad dziesięć lat od wydania ostatniego albumu Omar Thomas Large Ensemble. To słynny „We Will Know: An LGBT Civil Rights Piece in Four Movements”, który okrzyknięto „prowokującym do myślenia, wielowarstwowym arcydziełem”. Big band Omara Thomasa zadebiutował w 2013 roku albumem „I Am”, który znalazł się na pierwszym miejscu na listach przebojów iTunes Jazz. „Griot Songs” jest jakby syntezą poprzednich koncepcji i pomysłów; to rozbudowany projekt, który Thomas przygotował na swój recital kompozytorski w New England Conservatory w 2008 roku. Najwcześniejsze wersje trzech kompozycji na nowej płycie pochodzą z tamtego okresu, a pozostałe obejmują kilka lat komponowania, rewizji i marzeń. W międzyczasie Omar Thomas ugruntował swoją pozycję uznanego kompozytora dla zespołu instrumentów dętych. W 2019 roku otrzymał nagrodę National Bandmasters Association  Revelli Award za swoją kompozycję „Come Sunday”, stając się pierwszym czarnoskórym kompozytorem, który otrzymał to wyróżnienie w 42-letniej historii konkursu. Ponadto jest szanowanym pedagogiem, obecnie pełniącym funkcję profesora nadzwyczajnego kompozycji i studiów jazzowych na University of Texas w Austin. „Griot Songs” oznacza pełen pasji powrót Thomasa do korzeni. „Byłem gotowy ponownie przedstawić się jako kompozytor big bandu” — wyjaśnia kompozytor. Jeśli „Griot Songs” oznacza coming out, to jest uderzająco pewny siebie i pełen życia oraz broni swojego prawa do bycia wyjątkowym głosem w nowoczesnym krajobrazie big bandów”. Trębacz Sean Jones chwali „Głębokie wyrafinowanie, wyobraźnię, pełną duszy intonację i napęd. Umiejętność płynnego ujęcia dźwięków Ameryki to błogosławieństwo, którym jest Omar Thomas”. Każdy z utworów na albumie — pięć oryginalnych kompozycji i dwie zainspirowane aranżacje — przemierza szeroki pas emocjonalnej, jazzowej faktury. Rozbudowane suity pozwalają muzyce oddychać i ewoluować poprzez skomplikowaną architekturę kompozycji oraz aranżacji Omara  Thomasa i żarliwe odczytanie intencji przez jego znakomity Omar Thomas Large Ensemble.

Dionizy Piątkowski