Piotr Schmidt Quartet – Tribute To Tomasz Stańko – SJ Records

///Piotr Schmidt Quartet – Tribute To Tomasz Stańko – SJ Records

Piotr Schmidt Quartet – Tribute To Tomasz Stańko – SJ Records

Piotr Schmidt jest artystą niezwykłym. Wyrasta na doskonałego organizatora, jest jednym z najciekawszych trębaczy młodego pokolenia, wspaniale radzi sobie jako wydawca. Jeszcze nie ucichły emocje i zachwyty po przełomowej dla polskiego jazzu płycie ( i trasie) „Saxesful” a już pojawia się arcyciekawy projekt „ Tribute To Tomasz Stańko”. Nagrania zrealizowano w najlepszym dla trębacza układzie: standardowego kwartetu ze znakomitym pianistą Wojciechem Niedzielą  oraz  – co niezwykłe w samym projekcie i znamienne, z muzykami, którzy grywali z Tomaszem Stańko: kontrabasistą Maciejem Garbowskim i perkusista Krzysztofem Gradziukiem.

Piotr Schmidt wraz z kwartetem  stworzył subtelnie piękne odniesienie do muzyki wybitnego, zmarłego trębacza posiłkując się nostalgią i drapieżnością „stylistyki Stańki”. Klimat niezwykle barwny, brzmieniem bawiący się klasyczną estetyką ‘ECM sound”, poetyką jazzu Stańki, ale i znakomitym wyczuciem i dystansem młodego trębacza i jego zespołu dla trębacza-mentora i legendy  jazzu. Jest przy tym Piotr Schmidt instrumentalistą, który nie ściga się karkołomnymi pomysłami, ale buduje swój jazzowy świat dźwiękami, które same układają się w arcyciekawy, artystycznie i kreatywny patos: bo z jednej strony liryka i subtelność tematów, z drugiej drapieżność i emocja improwizacji. Jest w tej muzyce jakiś niewiarygodny „powiew jazzu”, blask muzyki Stańki, ale nie jest to li tylko owe „tribute” , lecz wyrafinowana estetyka piękna nowoczesnego jazzu. Słychać to nie tylko w kompozycjach całego zespołu ( 21 Grams”, „The Inner Struggle”, „A Melancholy Routine”, „Sorrow”, “ Distraction”, “Routine II”, “Hollowness” oraz  “Norm”) tak trafnie oddającego nastrój całego tribute-projektu, ale także w kompozycjach Piotra Schmidta ( „Transgress” oraz  „Serenity”) a już w klasycznym wręcz ujęciu  w słynnej kołysance Krzysztofa Komedy z „Rosemary’s Baby”. To jedna z ważniejszych płyt polskiego jazzu, bardzo istotna także dla Piotra Schmidta i jego znakomitego zespołu.  To także album, którym z pewnością zachwycony byłby także Tomasz Stańko !

Dionizy Piątkowski
2018-12-07T20:14:11+00:00