Taj Mahal to legenda muzyki. Z głosem tak rozpoznawalnym jak  śpiew Louisa Armstronga, Ray’a Charlesa czy Dr Johna, przesuwał granice amerykańskiej muzyki, łącząc dźwięki z Karaibów, Afryki, tradycyjnego bluesa i jazzu. Zdobył cztery Grammy Awards, kilkanaście nominacji do tej prestiżowej nagrody, został wprowadzony do Blues Foundation Hall of Fame i otrzymał nagrodę za całokształt twórczości od Americana Music Association. Teraz zrealizował album „Savoy” – powrót do brzmień big-bandów  ery swingu. To także hołd dla legendarnej estrady Savoy Ballroom w nowojorskim Harlemie, gdzie muzyka Duke’a Ellingtona, Louisa Jordana i  George’a Gershwina była wykonywana przez kultowych artystów. „Savoy” to urzeczywistnienie muzycznego marzenia Taj Mahala. To niezwykły powrót do dźwięków ery swingowego jazzu big bandu z legendarnym śpiewakiem i paletą wielkich i kultowych standardów.

Taj Mahal to amerykański weteran bluesa, obok B.B. Kinga i Johna Lee Hookera  należy do „trójcy” twórców bluesa z najwyższej, elitarnej i gwiazdorskiej półki. Amerykański wokalista, gitarzysta i multiinstrumentalista  zaczynał swoją karierę w latach sześćdziesiątych jako wykonawca muzyki folkowej. Dopiero później stał się oryginalnym muzykiem bluesowym z przeogromnym bagażem nagród i honorów. Jego dyskografia jest równie imponująca, co zaskakująca: obok albumów  bluesowych oraz folkowych pojawiają się nagrania realizowane w pogodnych rytmach hawajskim, rockowych a nawet jazzowych. Czerpiąc z różnych źródeł muzyki afro-amerykańskiej swobodnie wykorzystywał melodie i rytmy pozornie odległe od siebie, jak – reggae, cajun, gospel, country, Appallachian -folk, calypso, soul, R&B, blues a także rdzenną muzykę z Afryki. „.Jestem Afrykanerem – to po pierwsze. Po drugie – czarnym Jamajczykiem, po trzecie zaś – czarnym Amerykaninem” – przyznał Taj Mahal na łamach pisma Sounds. Cokolwiek to wyznanie oznacza, Taj Mahal jest „multikolorowy” i autentyczny.

Wraz z  sesją „Savoy”  Taj Mahal obiera nowy kierunek w swojej muzycznej podróży, eksplorując klasykę  „american songs book” by  wraz z uznanym producentem muzycznym Johnem Simonem zrealizować zestaw, jaki staje się natychmiast „klasyką” gatunku. Producent J. Simon jest doskonale przygotowany do takich wyzwań;  realizował bowiem kultowe albumy takich gwiazd, jak The Band, Janis Joplin, Leonard Cohen, Blood, Sweat & Tears, Simon & Garfunkel, Gordon Lightfoot, David Sanborn  czy Michael Franks.  „Savoy” to realizacja muzycznej współpracy, którą  Taj Mahal i John Simon planowali od lat a zrealizowali dopiero w gorące lato 2022 roku.  Lista piosenek jest imponująca : od “Stompin’ At The Savoy”, “I’m Just A Lucky So-And-So”,  “Gee Baby Ain’t I Good To You”, “Is You Is or Is You Ain’t My Baby”, “Do Nothin Till You Hear From Me”, “Baby, It’s Cold Outside” , “One For My Baby” po wielkie  i kultowe standardy  ( “Summertime”, “Mood Indigo”, “ Sweet Georgia Brown”, “Lady Be Good”, “ Baby Won’t You Please Come Home”, “Caldonia”  i “ Killer Joe”). Swingowy album „Savoy” nie jest jednak typem sesji lekkiej, łatwej i przyjemnej, roztańczonej brzmieniem orkiestr tanecznych lat 30-tych. To mocny, ociekający swingiem i bluesem album z songami, ktore z pogodnych piosenek staly się ważnymi, artystycznymi manifestami wokalisty.

Dionizy Piątkowski