Valk/Mahning/Manderscheid/Sternal – POP – JazzHausMusik

///Valk/Mahning/Manderscheid/Sternal – POP – JazzHausMusik

Valk/Mahning/Manderscheid/Sternal – POP – JazzHausMusik

Wiosenny powiem nowoczesnych i awangardowych brzmień przygotowała słynna oficyna JazzHausMusik. Wytwórnia istnieje od 1980 roku i początkowo była serią dokumentującą improwizowane koncerty “Stadtgarten”. Pomysłodawcą cyklu ( nagrań i koncertów) był niemiecki pianista i kompozytor Georg Ruby, który nie tylko wykreował specyfikę koncertów, ale także zgromadził wokół siebie spore grono muzyków, dla których improwizacja jazzowa jest ważnym elementem własnej, artystycznej kreacji. W ciągu dekad ukształtowano mocne, lokalne środowisko jazzowych awangardzistów, wśród których mamy dzisiaj elitę tej muzyki ( m.in. Sebastian Gramss, Georg Ruby, Hans Lüdemann, Stefan Bauer, Franz Bauer, Carl Ludwig Hübsch, Frank Gratkowski, Robert Landfermann, Henning Berg, Günter Baby Sommer, Rudi Mahal, Hazel Leach, Christina Fuchs) i znane formacje ( np. Kölner Saxophon Mafia, Niels Klein Tentett, Extempore, NoNett ( Norberta Steina i Joachima Gellerta). Jeśli należałoby szukać regionalnej inicjatywy jazzowej, która swoją konsekwencją wyrosła na jedną z najciekawszych w całej Europie to  jest nią z pewnością JazzHausMusik z niemieckiej Kolonii. To już nie tylko blisko 300 niekonwencjonalnych albumów, ale kilka tysięcy muzycznych projektów budujących od blisko 40 lat reputację niemieckiej szkoły jazzowej awangardy oraz konsekwentnej repertuarowo oficyny.

Najnowsze projekty JazzHausMusik obejmują doskonały  album “POP” zrealizowany przez kwartet ( Claudius Valk – saksofony, Sebastian Sternal– fortepian, Dieter Manderscheid-kontrabas oraz Dominik Mahning– perkusja). „POP” stanowi nie tylko nowoczesne ujęcie  struktur jazzowych, skrajnej awangardy, ale także brzmień opartych na kompozycjach Claude Debussy’ego czy Karlheinza Stockhausena. „Postcard Collection” to pomysł na muzyczne impresje sprowokowane podróżami, teraz ubranymi w brzmienia jazzu, klasycznej, europejskiej muzyki kameralnej, niepokornych improwizacji, etnicznych skojarzeń a nawet przebojowych rytmów. Wszystko w ramach projektu Hazel Leach i jej The Composers’ Orchestra Berlin. Eksperymentująca wokalistka Barbara Barth oraz pianista Manuel Krass albumem „ In Spheres” budują subtelną, kreatywnie artystyczną więź, bawiąc się nowoczesnym podejściem do beztroskiej piosenki („The Wilndmills Of Your Mind”), ludowej „The Water Is Wide”, przebojowej ballady” „Iris” z repertuaru formacji Goo Goo Dolls oraz jazzowego standardu  Cole Portera „ Everytime We Say Goodbye”. Innym jest album „Animata” duetu Sarah Beuchi (śpiew) oraz perkusjonisty/elektronika Christopha Haberera.Tutaj eksperyment staje się naczelnym źródłem artystycznej, muzycznej  narracji oraz zabawą brzmieniem, rytmem, scatem i elektroniką. Powiewem liryzmu jest „Short Stories” kwartetu kameralistów ( Move String Quartet), który tworzą…portugalski basista Carlos Bica, niemiecka Amerykanka i wiolonczelista Susanne Paul, austriacka skrzypaczka Marie-Theres Hartel  oraz islandzka skrzypaczka Gerour Gunnarsdottir. Piękne harmonie, brawurowe brzmienie i perfekcja wykonawcza kwartetu potwierdza zachwyt dla zespołu z Berlina, gdy przed laty zaprezentowali się debiutanckim albumem „El Camino”.

Dionizy Piątkowski
2018-04-09T16:39:59+00:00