Wiodąca amerykańska wytwórnia bluesowa i jazzowa Delmark Records wydaje – już z nowymi właścicielami oficyny – album, który być może jest zaczątkiem nowej, stylistycznej prognozy dla legendarnej marki. „Paquito Libre” to projekt przygotowany przez jazzowych awangardzistów (a teraz i współwłaścicieli Delmark Records) – gitarzystkę Julię A.Miller oraz multiinstrumentalistę Elbio Barilari. Do swojego słynnego zespołu Volcano Radar zaprosili tym razem jednego z najwybitniejszych klarnecistów – Paquito D’Riverę. Powstała przy tym niezwykle ciekawa i kreatywna muzyka zawierająca awangardowy jazz, odrobinę klasyki, ale także sporo modnego noise funky, post jazzu, awangardowego rocka oraz eksperymentalnej improwizacji.
Warsztatowy Vulcano Radar to programowo sformatowane połączenie ekstatycznej improwizacji z apollońskim intelektem. Kwartet, który napędzany jest zarówno elementami free-jazzu, brzmieniem noise i elektronicznej awangardy proponowanej przez awangardowych gitarzystów Elbio Barilari’ego i Julię A. Miller, pianistę Darwina Noquerę, basistę Rollo Radforda ( z kultowej Sun Ra Orchestra) i znanego chicagowskiego perkusistę Ernie’go Adamsa. Do tego kreator brzmienia, laureat kilkunastu Grammy Awards, Paquito D’Rivera – kubański mistrz saksofonu altowego a także klarnetu i saksofonu sopranowego.
Paquito D’Rivera założył (w 1973 roku) słynną, jazzową grupę Irakere. Z zespołem tym koncertował w Europie do 1980 roku po czym zdecydował się na solową karierę w USA. Początkowo grywał i nagrywał z różnymi zespołami oraz – gdy już zdobył uznanie w nowojorskim jazzie, z Davidem Amramem, McCoy Tynerem i Dizzy’m Gillespie’m. Po współpracy z gigantami jazzu zdecydował się utworzyć własny zespół, z którym nagrywał i koncertował w Stanach, Europie i Ameryce Południowej. Udzielał się także jako muzyk studyjny w przedsięwzięciach innych artystów. Zyskał uznanie jako jeden z najwybitniejszych innowatorów latynoskiego bop-jazzu. Ma na swoim kilkanascie nagród Grammy, był pierwszym artystą, który otrzymał Latin Grammy w dwóch kategoriach: muzyki klasycznej i jazzu latynoamerykańskiego – za „ Histoire du Soldat” Igora Strawińskiego oraz „Brazilian Dreams” z grupą wokalną New York Voices. Paquito D’Rivera jest także znakomitym kompozytorem a jego utwory odzwierciedlają szerokie spektrum wpływów i zainteresowań muzycznych artysty. Współpracował z takimi muzykami i zespołami jak: McCoy Tyner, Dizzy Gillespie, George Coleman, Chick Corea, Tito Puente, Astor Piazzolla, Ying Quartet, Turtle Island String Quartet, Mark Summer, Alon Yavnai i Yo-Yo Ma. Prowadził swój autorski zespół Havana/New York Ensemble w którym znalazło się wiele młodych, kubańskich muzyków ( np. Michel Camilo, Danilo Perez, Hilton Ruiz i Claudio Roditi).
Volcano Radar to projekt przygotowany przez urodzonego w Urugwaju kompozytora Elbio Barilari’ego oraz amerykańska gitarzystę, kompozytorkę i producentkę Julię A. Miller. Po raz pierwszy zaprezentowali Volcano Radar w 2012 roku wzbudzając zachwyt i sensację w słynnym klubie Empty Bottle. Ich pejzaże dźwiękowe zostały opisane jako: noise-funk, post-jazz, avant-rock, improwizowana muzyka eksperymentalna, jazz-elektronika, nowoczesny jazz a nawet jako neo-psychedelia. Krytycy i zachwyceni słuchacze zaczęli upatrywać w muzyce Volcano Radar „nowej, jazzowej fali”. Album „Paquito Radar” jest zatem oczywistym odniesieniem do całej stylistyki zespołu: muzyka jest tutaj jednocześnie futurystyczna, ale i mocno zakorzeniona w tradycji brzmień lat 60-tych i 70-tych. Może właśnie dlatego tak składnie brzmią chicagowscy muzycy spod „marki Delmark” i zaproszony wybitny solitsta. Paquito D’Rivera jest tutaj zarówno free i nowoczesny, jak zachowawczy w koncepcji Volcano Radar – pokornej, muzycznej grupie osadzonej w wybuchowym, ekspansywnym, promiennym zespole elektroakustycznym, pilotowanym przez gitarzystę Julię A. Miller oraz multiinstrumentalistę Elbio Barilari’ego.