W prężnie działającej oficynie wydawniczej Soliton pojawiły się albumy ważnej, awangardowej oficyny Phasma Music dokumentujące twórczość współczesnych kompozytorów. Oficyna Phasma Music została założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa  a Phasma-Music Foundation, którą kieruje od roku 2018, regularnie publikuje płyty prezentujące najważniejsze wydarzenia koncertowe i kompozytorskie współczesnej muzyki promując zarówno uznanych jak i znakomitych i zdolnych twórców z całego świata. Katalog Phasma Music obejmuje kilkanaście doskonale przyjętych albumów; szczególnie ważne są nagrania, które realizuje flecistka Iwona Glinka – nadworny artystka oficyny.

Najnowsze propozycje wybitnej flecistki oraz Michaila Travlosa to album „Zayin I” zawierający  światowe premiery nagrań nowych utworów na flet i fortepian. Utwory wykonują dwie solistki ( Iwona Glinka i  pianistka Vicky Stylianou) specjalizujące się w muzyce współczesnej. To ich trzecie, wspólne nagranie, będące kontynuacją nagradzanego wydania „Aleph” oraz „HE”. Utwory mają szeroki wachlarz stylów oraz nastrojów i stanowią doskonałą kompilację współczesnej muzyki fletowej. Kompozytorzy albumu to: Alessandro Aldrovandi, Aaron Alter, Greg Bartholomew, Sebastian Anthony Birch, José Jesús Martínez-Espuig, Giorgos Papamitrou, Randall Snyder, José Jesus de Azevedo Souza, Stamatia Statherou, William Toutant i Donald Man-Ching Yu. Album „HETH” zawiera natomiast premiery nagrań nowych utworów na flet i gitarę, flet i fortepian i flet solo. Oferuje zatem szeroką gamę muzycznych doświadczeń obejmujących dzieła takich kompozytorów, jak  Daniel Adams, Greg Bartholomew, Paolo Geminiani, Yorgos Karagiannis, Carmelo Mantione, Ross James Carey, Dimitris Karnasopoulos, David W. Pyke, Theodore Karathodoros, Louis Sauter i Charles Norman Mason. Wyprodukowany przez Phasma Music, jest doskonałym pokazem muzyki współczesnej w USA, Grecji, Włoszech, Francji, Nowej Zelandii i Australii. Gra Iwony Glinki jest wyjątkowa, a wybitnej flecistce sekundują gitarzysta Angelos Botsis oraz pianistka Vicky Stylianou.

Innym jest album “Four Minutes for woodwind quartet”, który  zawiera 18 czterominutowych utworów napisanych przez 18 kompozytorów z 9 krajów. Kwartet dęty drewniany to flet, obój, klarnet i fagot. Instrumenty w kwartecie instrumentów dętych drewnianych mają zwykle różne zakresy, które pozwalają na bogatą harmonię z wysokimi i niskimi tonami. Ponieważ te cztery instrumenty pochodzą z różnych podgrup rodziny instrumentów, muzyka kwartetu dętego ma barwową różnorodność w zależności od rezonansu każdego instrumentu. Bohaterami albumu są wybitni kompozytorzy Giovanni Albini, Aaron Alter, Jerome de Bromhead, Ricky Chaggar, James C. Danly, Lars Fetzek, Martin Lennartz, Chan Wing Lun, Allen Molineux, Claudio Passilongo, Andrew Sigler, Randall Snyder, José Jesus de Azevedo Souza, Stamatia Statherou, Alan Terricciano, William Toutant, Michail Travlos i Douglas Wagoner.

Alkis Baltas jest jednym z najwybitniejszych greckich kompozytorów współczesnych. Urodzony w 1948 roku w Salonikach, już w 1970 roku doczekał się pierwszego wykonania swego dzieła na orkiestrę ( Thessaloniki State Orchestra pod dyrekcją Solona Michaelidisa). W kolejnych latach współpracował ze stacją radiową Macedonia (1979–1983), był dyrektorem artystycznym Thessaloniki State Symphony Orchestra (1983-1992) oraz zespołów muzycznych greckiego państwowego radia i telewizji – ERT (1997-1999), a także profesorem w State Conservatory of Thessaloniki (1980-1984). Jest dyrektorem artystycznym festiwalu na wyspie Patmos, dyrektorem Konserwatorium Muzycznego w Salonikach i Greckiego Konserwatorium Muzycznego i Sztuki w Atenach. W trakcie swej wieloletniej działalności dyrygenckiej prowadził orkiestry zarówno w Europie jak w USA, Australii czy Argentynie i Turcji.  „Intimate Dialogues” to drugi album z serii poświęconej jednemu z wiodących kompozytorów Grecji, Alkisowi Baltasowi. W wyrafinowanym „Suite” na fortepian nowsze techniki, takie jak 12-tonowe elementy i klastry, są łączone z niektórymi tradycyjnymi formami, takimi jak kanon i fugato. Do kompozycji „Vision” wykorzystano wyciągi z melodii Hildegarda von Bingen, które kompozytor przetworzył w komputerze w taki sposób, aby nie można było ich zidentyfikować, i wymieszał je z dźwiękami wiatru, fal i innymi. Źródłem inspiracji utworu muzycznego „Dialogi greckie” jest pięć bardzo dobrze znanych dialogów, które są nieodłącznie związane z grecką historią i cywilizacją. Utwór „Echa”, z podtytułem utworu „Wspomnienia z naszej muzyki ludowej”, wyjaśnia intencję kompozytora, aby nie tworzy kompozycji o charakterze folklorystycznym, ale współczesne dzieło z odległymi rytmicznymi i melodycznymi odniesieniami do greckiej muzyki ludowej. Odniesienia te są tak krótkie i ulotne, że czasami są ledwo rozpoznawane. „Nieznana wyspa” jest, zdaniem kompozytora, samotnym miejscem, którego nikt inny nie zna, oprócz nas samych, w którym nasza myśl i wyobraźnia kryją się w życiu w snach lub w czym nie może – lub świadomie unika – spotkania się w rzeczywistości. Te wspaniałe dzieła wykonuje zespół Alea III pod dyrekcją Theodore Antoniou, zespół dissonArt pod dyrekcją Nikosa Athineosa, Vicky Stylianou (fortepian), Costas Anastassopoulos (skrzypce) i duet skrzypcowy Spyros Gikontis i Eleni Petridou.

Dionizy Piątkowski