Oficyna DUX Recordings przynosi spory zestaw ciekawych nowości, z których ważne zwłaszcza są te odnotowujące brawurowe interpretacje polskiej muzyki klasycznej, współczesnej i ludowej. „Cieszę się, iż mogę kontynuować moją artystyczną misję, jaką jest promocja muzyki polskiej” mówi pianistka Anna Mernik, która zrealizowała album „ My Polish Reflection” z zestawem kompozycji m.in. Chopina, Szymanowskiego, Paderewskiego, Moszkowskiego, Friedmana, Nowowiejskiego. Deklaracje pianistki   świadczą o dużym znaczeniu muzyki narodowej w życiu artystki. Anna Miernik jest absolwentką Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Andrzeja Pikula. Ponadto, swoje umiejętności doskonaliła m. in pod okiem Paula Badury Skody i Diny Yoffe. Podczas publicznych występów pianistka koncentruje się przede wszystkim na propagowaniu muzyki polskiej, włącznie z twórczością najnowszą. Album „My Polish Reflection”  uznać można za krótką antologię polskich utworów skomponowanych od początku XIX wieku aż do czasów obecnych oraz doskonały przykład repertuarowych zainteresowań pianistki oraz ich ciekawej interpretacji.

Album „Drrrum Dana Dam” obejmuje dwa cykle inspirowane Pieśniami Kurpiowskimi („ Pieśni kurpiowskie na chór mieszany a cappella” Romana Maciejewskiego oraz „ 6 pieśni kurpiowskich na chór mieszany a cappella” Karola Szymanowskiego. Choć kompozytorzy tych cykli najprawdopodobniej nigdy nie zetknęli się bezpośrednio z rodzimą kurpiowską tradycją, oba cykle należą do najdoskonalszych przejawów inspiracji polskim folklorem, pomysłowo zaadaptowanym na gruncie muzyki klasycznej. Album „Drrrum Dana Dam” przygotował Krzysztof Kusiel-Moroz, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej. Od  1990 roku dał się poznać jako doświadczony dyrygent chóralny z ciekawymi artystycznymi projektami. W 2017 roku został kierownikiem artystycznym Chóru Kameralnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i to właśnie z tym znakomitym zespołem zrealizował album „Drrrum Dana Dam”.

Tytuł  albumuZan Tontemiquico” zaczerpnięty jest z wiersza autorstwa Tochihuitzina, księcia i poety, który żył na przełomie XIV i XV wieku. Wiersz napisany został w języku Náhuatl, którym mówiono na terenie obecnego Meksyku przed przybyciem Hiszpanów. Tytuł w wolnym tłumaczeniu znaczy „Przychodzimy po to tylko, aby śnić”. To, zamykający album „ Mikołaj Górecki/Silesian Trio”, programowy utwór na orkiestrę, znakomicie wykonany przez zespół Aukso pod dyrekcją Marka Mosia, poprzedzają dwie kompozycje dedykowane muzykom Tria Śląskiego: „ Trio Titanic” inspirowane jest całą paletą skojarzeń kulturowych, nie tylko muzycznych, obecnych w legendzie Titanica, w tym także poezją Czesława Miłosza. Pozbawione zaś odwołań programowych „Trio Concertante”  nagrane wspólnie z Aukso, to muzyka kaligraficznie oszczędna, a zarazem emocjonalnie bogata – złożona z silnie wyodrębnionych planów dźwiękowych. Utwory prezentują właściwe twórczości Mikołaja Góreckiego cechy; muzyczną erudycję, aluzyjność, nastrojowość, różnorodność stylistyczną.

David Walter od ponad 30 lat związany jest ze swoją macierzystą uczelnią – Narodowym Wyższym Konserwatorium Muzycznym w Paryżu, gdzie prowadzi klasy kameralistyki i oboju. Jako laureat prestiżowych konkursów (m. in w Pradze i Belgradzie) stał się rozpoznawalnym solistą na całym świecie. Poza pedagogiką i karierą artystyczną David Walter zajmuje się także kompozycją i dyrygenturą. Album „Eclats Romantiques” zrealizowany wraz z pianistką Magdaleną Duś jest transkrypcją na fortepian, obój oraz rożek angielski m.in. „ Sonaty skrzypcowej A-dur” Cesara Francka oraz kompozycji Chopina, Fauré, Schuberta o Mariny Dranishnikovej; tutaj  zaprezentowanych w wersjach oryginalnych lub w ciekawych autorskich aranżacjach Davida Waltera.

Radosław Sobczak, jeden z najciekawszych współczesnych polskich pianistów prezentuje słuchaczom zawsze wyjątkowo wszechstronny repertuar. Po dwóch, entuzjastycznie przyjętych przez recenzentów albumach z  muzyką Ignacego  Paderewskiego i Karola  Szymanowskiego  zrealizował album „Piano Etudes” ciekawie interpretując kilkanaście  „Etiud” Marcina Łukaszewskiego (uznawanego za jednego z najciekawszy kompozytorów swojej generacji).

Muzyka teatralna w Polsce jest swoistym fenomenem; prawie każdy polski kompozytor ma w dorobku partyturę przeznaczoną na potrzeby spektaklu, wielu oddało się tej dziedzinie w całości. Muzyka ta jest nagradzana i wyróżniania. Mimo to praktycznie nie istnieje w obiegu koncertowym czy nagraniowym. Kultowym kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej jest z  Stanisław Radwan. Album „Muzyka teatralna i filmowa” jest dokumentem niewielkiej części dorobku kompozytorskiego Stanisława Radwana, ale stanowi  symboliczny przekrój przez najciekawsze projekty oraz ich realizacje. Brawurowo zinterpretowane przez Beethoven Academy Orchestra pod kierunkiem Rafała Jacka Delektę przynosi takie kompozycje jak “Engel sucht Flügel”, “Pieśni nad pieśniami”, „Bloomusalem”, suitę „ Funerale”, ”Rilke”, “Fanfary Fanfares”, “Spis cudzołożnic”, “Sinfonietta teatrale”, „Hiob”, „Et cetera”, „Szklane domy”, „Wszystko dobre”, „Kasia z Heilbronnu”, „Wujaszek Wania” oraz słynny „Z biegiem lat As Years Go By”.

Choć powstanie wielkopolskie jest jedyną tego rodzaju zwycięską inicjatywą w historii naszego kraju, świadomość jego znaczenia w kontekście odzyskania przez Polskę niepodległości nadal nie jest duża. Setna rocznica wydarzenia jest więc świetną okazją do przywołania zarówno wybranych pieśni śpiewanych przez powstańców, jak i tych, skomponowanych w dwudziestoleciu międzywojennym w celu upamiętnienia patriotycznego zrywu. Album ”Pieśni Powstańcze” zawiera szereg kompozycji m. in. Ignacego Jana Paderewskiego i Feliksa Nowowiejskiego, które przez lata stały się muzycznymi wizytówkami Powstania. Dopełnienie płyty stanowi „Symfonia wielkopolska 1918 op. 43 na orkiestrę symfoniczną” , powstałe w 2018 roku, okolicznościowe dzieło silnie związanego z Poznaniem kompozytora Marka Sewena.

Organy kościoła Św. Wawrzyńca w Wołowie pochodzą z warsztatu, jednego z najwybitniejszych budowniczych śląskich Adama Horatio Caspariniego. Współczesna dyspozycja, nieco zmodyfikowana w XIX wieku, niewiele odbiega od koncepcji Caspariniego. Instrument wciąż spełnia wymogi bardzo ortodoksyjnej literatury barokowej, w tym dzieł Johanna Sebastiana Bacha. Znakomicie więc nadaje się do roli, jaką wyznaczyli mu, związani z wrocławską Akademią Muzyczną profesorowie –  trębacz Igor Cecocho oraz organista Piotr Rojek. Muzycy podjęli się zbadania i syntetycznego ujęcia „differentia specifica” indywidualności twórczej Jana Sebastiana Bacha, widzianej z perspektywy instrumentalistów świadomych bagażu doświadczeń i wielowątkowych inspiracji kantora z Lipska. Sięgnęli po utwory z najbardziej znanych bachowskich zbiorów i dokonali ich twórczej reinterpretacji, wykorzystując transkrypcje tych dzieł i możliwości trąbki oraz unikatowego instrumentu z Wołowa. Ciekawy i ważny album „ Transcriptions For Trumpet and Organ”.

Równie ciekawie do projektu „Reger Duo Plays Yagling” podesli dwaj muzycy: wiolonczelista Krzysztof Karpeta i pianista Michał Rot. „To właśnie tacy muzycy, pełni oddania i odpowiedzialności za sztukę, są dzisiaj potrzebni światu. To jest ten rodzaj scenicznej kreatywności, który w uniesieniu jednoczy duszę twórcy z duszą odbiorcy, ukazując geniusz artysty. Wypowiedziane przez Vladimira Fedoseyeva pod adresem Victorii Yagling słowa obrazują ogromny szacunek, jakim w Rosji do dziś cieszy się ta kompozytorka i wiolonczelistka. Choć dziś Victoria Yagling kojarzona jest głównie jako fenomenalna artystka i pedagog, jej kompozytorska spuścizna, zwłaszcza w Rosji, cieszy się dużą popularnością. Zarejestrowany w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu album „Reger Duo Plays Yagling” obejmuje najbardziej reprezentatywne dzieła skomponowane na wiolonczelę i fortepian przez  Victorię Yagling na przestrzeni niemal czterdziestu lat.

Dionizy Piątkowski