Michał Wilczyński, producent oficyny GAD Records, śledzący od lat polską scenę muzyki rockowej i jazzowej, przedstawia nieznane, często publikowane po raz pierwszy, sesje oraz nagrania, które są doskonałą dokumentacją polskiej sceny muzycznej  sprzed wielu, wielu dekad. W rozległym katalogu GAD Records ( ponad dwieście znakomitych albumów) znajdują się m.in. nagrania Jerzego Miliana, Krzysztofa Sadowskiego, Andrzeja Korzyńskiego, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Henryka Debicha, Józefa Skrzeka, Władysława Komendarka, Piotra Figla  oraz popularnych formacji sprzed lat ( Koman Band, SBB, Mech, Arp Life). Wydawnictwo GAD Records powstało w 2008 roku i wydaje archiwalne, często niepublikowane wcześniej nagrania, polskich artystów z kręgu jazzu i rocka oraz wznowienia katalogowych albumów. W katalogu GAD Records znajdują się także albumy dokumentujące czeską scenę rockową i jazzową z lat 70-tych i 80-tych.

Michał Wilczyński dotarł także do nigdy dotąd nie publikowanych i nieznanych wcześniej sesji Krzysztofa Komedy.  Odnaleziono nagrania z dwóch filmów, do których, w 1963 roku,  Komeda skomponował i wykonał z zespołem ścieżki dźwiękowe do filmów „Mam tu swój dom” Juliana Dziedziny i „Ubranie prawie nowe”  Włodzimierza Haupe ( płyta ukazała się w 2021 roku jako „Mam tu swój dom”). Już wtedy Michał Wilczyński zapowiadał, że jest na tropie kolejnych, nieznanych nagrań Krzysztofa Komedy. Tym razem odnaleziono, niepublikowany wcześniej, zapis koncertu kwintetu Krzysztofa Komedy na pierwszym Międzynarodowym  Festiwalu  Jazzowym w Pradze w 1964 roku. Komeda przedstawił swój słynny kwintet ( z Michałem Urbaniakiem i Tomaszem Stańko), który został w Pradze  entuzjastycznie przyjęty. Koncert odbył się w słynnej praskiej Lucernie a energia sekcji rytmicznej  Marek Ostaszewski i Czesław Bartkowski oraz niecodzienne współbrzmienia Stańki i Urbaniaka nadały muzyce niepowtarzalnego kolorytu i charakteru. Niezwykle ciekawie brzmi – także teraz –  koncertowa wersja „Roman Two”, urzekająca liryzmem i romantyką „Sophia’s Tune”  oraz rozbudowana – bo trwająca prawie  dwadzieścia minut-  wersja kultowego „Svantetic”.

Nagrania kwintetu Krzysztofa Komedy z festiwalowego koncertu w Pradze’ 64 ( pozyskane  z oryginalnych taśm z archiwum Českého Rozhlasu ) zostały perfekcyjnie zremasterowane przez Andrzeja Poniatowskiego. Pikanterii wydawnictwu GAD Records dodają także unikatowe zdjęcia Marka A. Karewicza wykonane podczas praskich koncertów.

Dionizy Piątkowski