Bester Quartet to jeden z najważniejszych europejskich zespołów pielęgnujących tradycję kultury klezmerskiej. Początkowo swoją koncepcję new-klezmer music prezentowali w ramach formacji The Cracow Klezmer Band, od lat, po licznych sukcesach oraz artystycznych doświadczeniach, swoje nowe pomysły realizują jako Bester Quartet. Obok lidera Jarosława Bestera – grającego na akordeonie, zespół tworzą klasycznie wykształceni znakomici  instrumentaliści: Ryszard Pałka – instrumenty perkusyjne, Dawid Lubowicz – skrzypce oraz kontrabasista Maciej Adamczyk. Stylistyka Bester Quartet łączy w sobie elementy różnej proweniencji – klasycznej i awangardowej kameralistyki, jazzu, tradycji klezmerskiej i nurtu etno, a repertuar to przede wszystkim kompozycje własne muzyków lub specjalne opracowania, ze znacznym uwzględnieniem jazzowej improwizacji.  W brzmieniu zespołu wyraźny jest genetyczny związek z hebrajską religijnością, co niewątpliwie pogłębia  duchowość muzyki kwartetu. Bezkompromisowe podejście do takiej stylistyki, określanej często jako „new Jewish renaissance” i wirtuozerski poziom gry  zyskał  uznanie krytyków muzycznych i publiczności, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jarosław Bester wraz z autorskimi zespołami współpracował z wieloma znakomitymi artystami. Szczególnie nobilitujące były dla jego zespołu nagrania dla firmy fonograficznej Tzadik Records (założonej przez Johna Zorna) dla której nagrał osiem albumów. Ważne były także wspólne projekty z Tomaszem Stańką, Grażyną Auguścik, Johnem McLeaem, Jorgosem Skoliasem, Frankiem Londonem, Donaldem Byronem czy Ireneuszem Sochą. Do projektu „ Bajgelman: Get To Tango”  zaprosił wiolonczelistę Krzysztofa Lenczowskiego, trębacza Michała Bylicę oraz trzy wybitne polskie głosy jazzowe: Grażynę Auguścik, Dorotę Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.

Dawid Bajgelman to urodzony w 1888 roku łódzki kompozytor, który specjalizował się w adaptowaniu żydowskiej tradycji muzycznej na potrzeby operetki i kabaretu. W getcie założył orkiestrę symfoniczną, nie przestawał komponować. Nie przetrwał Zagłady, zginął w obozie koncentracyjnym. Muzyk, kompozytor i dyrygent przez wiele lat związany z Łodzią. Komponował muzykę teatralną i kabaretową, kierował wieloma orkiestrami, pisał popularne szlagiery, ale w pamięci pozostanie przede wszystkim jako autor przejmujących, muzycznych opowieści z czasów Zagłady – piosenek, które powstały w łódzkim getcie. Projekt „ Bajgelman: Get To Tango”  ( prezentowany także jako „Droga do szczęścia”)  sięga do bogatej kompozytorskiej spuścizny łódzkiego twórcy, których  opracowania oraz aranżacji podjął się Jaroslaw Bester. Wraz z zespołem o ogromnej wyobraźni i wrażliwości połączyli dźwiękową magię świata klasyki, tradycji klezmerskiej i współczesnego jazzu. Koloryt sesji budują wokaliści :  Grażyna Auguścik – niekwestionowana pierwsza dama polskiego jazzu, od lat mieszkająca w USA, odnosząca wielkie sukcesy artystyczne po obu stronach oceanu; Dorota Miśkiewicz – obdarzona niezwykłym głosem i wyjątkowym wyczuciem frazy, laureatka wielu prestiżowych nagród muzycznych i festiwali oraz Jorgos Skolias – legendarna postać na muzycznej scenie, wybitny i charyzmatyczny artysta o niespotykanej, intrygującej barwie głosu i niezwykłych umiejętnościach improwizatorskich.

Dionizy Piątkowski