Avishai Cohen  to charyzmatyczny trębacz jazzowy młodego pokolenia. Urodził się i wychował w Izraelu, jednak od lat związany jest z Nowym Jorku. Absolwent słynnej  Berklee College of Music, okrzyknięty w 2012 roku „wschodzącą gwiazdą” w rankingu Down Beat Critics Poll. Cieszy się reputacją muzyka o indywidualnym stylu i oryginalnym brzmieniu. The New York Times nie szczędził  trębaczowi rekomendacji: „to multikulturowy muzyk jazzowy, jeden ze spadkobierców Milesa Davisa. Podobnie jak Davis, potrafi wydobyć z trąbki najbardziej przejmujące dźwięki ludzkiej duszy ”. Dla ECM Records zadebiutował jako lider własnego, standardowego kwartetu/kwintetu jazzowego płytą „Into The Silence”.  Kolejne albumy dla monachijskiej oficyny Manfreda Eichera   to  ”Cross My Palm With Silver“ oraz „Playing the Room”  Nowe kompozycje, rozpisane głownie na kwartet, skupiają się na precyzyjnej współpracy między muzykami: trębacz skrupulatnie wytycza szlak, którym podążają jego wieloletni towarzysze – pianista Yonathan Avishai, basista Barak Mori i perkusista Ziv Ravitz.

Teraz albumem „Ashes to Gold” Avishai Cohen  prowadzi swój zespół przez pięcioczęściową suitę, będącą odzwierciedleniem niespokojnych czasów, ukazuje całą gamę emocji, na przemian pełnych nadziei, rozpaczy, oburzenia i melancholii.  Melodyjny utwór końcowy „The Seventh„, skomponowany został przez nastoletnią córkę Avishai Cohena, Amalię i stanowi ciekawy kontrast do całej suity. Avishai Cohen umieścił też na płycie  interesującą interpretację „Adagio assai” ze słynnego z „Koncertu fortepianowego G-dur” Maurice’a Ravela. Album jest w dużej mierze formą przygotowanej improwizowanej suity zarejestrowanej podczas sesji w  Studios La Buissonne na południu Francji w listopadzie 2023 roku.

Dionizy Piątkowski