Brazylijski multiinstrumentalista Hermento Pascoal to pianista, akordeonista, saksofonista, flecista, trębacz, gitarzysta, kompozytor i aranżer wychowany w poszanowaniu latynoskiej tradycji muzycznej. Początkowo grał w rodzinnym zespole ( wraz z ojcem – akordeonistą i bratem-gitarzystą) a ogromną popularność i uznanie zyskał w rodzinnej Brazylii już w latach pięćdziesiątych: lansował wtedy specyficzne połączenie muzyki latynoskiej z jazzem, swingiem i muzyką taneczną. Grywał w najróżniejszych zespołach ( także orkiestrach dancingowych) oraz prowadził własne, małe grupy. Dokonał wtedy wielu nagrań radiowych a w roku 1958 miał nawet własny program muzyczny w radio. Przełomową okazała się dla zdolnego muzyka grupa Som Quatro, która na długie lata wyznaczała stylistyczne oczekiwania oraz aspiracje lidera. Grał także w zespołach z Airto Moreirą. W połowie lat sześćdziesiątych lansował autorski Quarteto Novo zdobywając z tym zespołem ogromną popularność ( głownie w Rio de Janerio oraz Sao Paulo).W 1968 roku wyjechał z zespołem do Europy, by przez kilka miesięcy koncertować ( gł. we Francji) i w 1970 roku wrócić do … Nowego Jorku. Zdolnym artystą zainteresował się wtedy Miles Davis, który zaprosił go do udziału w nagrania albumu „Live-Evil” . Z taką rekomendacją przyjmowany jest do innych zespołów znanych muzyków ( Donalda Byrda, Cala Tjadera, koncertuje i nagrywa z Antonio Carlosem Jobimem). Jest niezwykle aktywnym muzykiem estradowym: koncertuje na wszystkich kontynentach i na prestiżowych festiwalach; sporo nagrywa, głównie w zespołach innych liderów, ale także z autorskich zespołem Brasil Universo. Jego imponująca dyskografia obejmuje kilkadziesiąt albumów z czego najważniejsze to „Electric Byrd” ( z Donaldem Byrdem), „Live-Evil” ( z Milesem Davisem), „Amazonas” ( z Cal Tjaderem), „Tide” ( z Antonio Carlosem Jobimem), autorskie „The Free Music Of Hermeto Pascoal”, „ Brasil Universo”, „ Por Diferentes Caminhos – Piano Acustico”, „So Nao Toca Quem Nao Quear”, „Lagoa Da Canoa Municipio De Arapiraca”.