Jedyny koncert w Polsce i premierę „Black Lives – From Generation to Generation” zapowiada – 14 kwietnia w poznańskiej Auli UAM – prestiżowa Era Jazzu. „To koncert na miarę Art Ensemble of Chicago i George’a Clintona oraz  kultowych premier „new black music” – rekomenduje sensacyjny projekt Dionizy Piątkowski. Tym razem artystów z USA, Karaibów i Afryki łączy idea Black Lives Matter:  poprzez muzykę walczą z systemowym rasizmem na świecie. Ich sztuka czerpie z tradycji AACM, new black music, wpływów afrykańskich, ale zawiera w sobie także hip-hop, jazz, funk, rock, fusion, rap, nu-jazz, soul, blues, karaibski jazz, poetry”. Jak pisze prestiżowy magazyn Gilda “muzyka przemawia tutaj wraz z sugestywnymi tekstami tak samo, jak niegdyś w projektach Gill Scotta Herona, Arche Sheppa, The Last Poets czy w literaturze Jamesa Baldwina”. Projekt Black Lives skupia kilkudziesięciu muzyków, z których każdy jest ciekawą osobowością mającą za sobą współpracę z kultowymi artystami. Na jedynym, premierowym koncercie w Polsce zagrają:  saksofonista Jacques Schwarz-Bart, gitarzyści i wokaliści David Gilmore, Jean-Paul Bourelly i Adam Falcon, pianista Federico Gonzalez Peña, basista Reggie Washington, perkusiści Gene Lake i Marque Gilmore, wokalistki Tutu Puoane i Christie Dashiell, raper Sharrif Simmons  oraz DJ Grazzhoppa. Sztandarowy  album ”From Generation To Generation” stał się sensacją w minionym sezonie a zespół  Black Lives  uznano za jazzową grupę roku ( Deutsches Jazz Preis- Band of the Year International).

Kolejną odsłonę będzie miał Czas Komedy. Tym razem kompozycje Krzysztofa Komedy zaprezentowane zostaną, w wersji brzmień organów Hammonda, przez Vas/Bukowski/Szmańda Trio. Bence Vas jest wybitnym wirtuozem gry na organach Hammonda i nadaje kompozycjom Krzysztofa nowych barw i nastrojów. Węgierski artysta do zespołu zaprosił wibrafonistę Dominika Bukowskiego (nr 1 Top Jazz Forum) oraz poznańskiego perkusistę Krzysztofa Szmańdę. To pierwsza taka prezentacja od czasów, gdy z muzyką Komedy mierzyli się polscy hammondziści : Wojciech Karolak, Krzysztof Sadowski i Czesław Niemen.

Galowy  koncert Ery Jazzu jest także jubileuszem „30/50/70”  Dionizego Piątkowskiego, który w tym roku celebruje 30 lat pracy impresaryjnej, 50 lat pracy dziennikarskiej i nobliwe 70-te urodziny. „Kiedy jesienią 1998 roku startowałem z Erą Jazzu wiedziałem, że ma to być impreza inna niż wszystkie dotychczasowe, podobne festiwale w Polsce – mówi Dionizy Piątkowski.  Postawiłem na ekskluzywność i prestiż wydarzeń,  a co za tym idzie, na taki dobór artystów, by ich koncertami przerwać tuzinkowość innych prezentacji. Stąd też wielu artystów pojawiało się pod szyldem Ery Jazzu po raz pierwszy w Polsce, często na jedynych koncertach w kraju. Z jednej więc strony wielkie, komercyjne gwiazdy jak Diana Krall, Al Di Meola, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Jan Garbarek, Cassandra Wilson, John McLaughlin, Jean Luc Ponty Dee Dee Bridgewater, Joe Zawinul; z drugiej strony artyści, którzy – właśnie  poprzez koncerty Ery Jazzu – zaistnieli wspaniale w polskiej świadomość artystycznej. Lista ta jest niezwykle długa i jest powodem mojej dumy. W ramach Ery Jazzu realizowany był także Poznań Jazz Projekt – czyli specjalnie przygotowywane koncerty i nagrania z udziałem gwiazd jazzu oraz poznańskich muzyków. Do tego cykl Poznan Jazz Legend wraz z serią płyt „Poznań Jazz Archive”, wieloletni „Czas Komedy” – z koncertami gwiazd jazzu w repertuarze komedowskim, edycja dyskografii „Komeda on records”, wydawnictwa CD i LP towarzyszące festiwalowi oraz sesje poznańskich muzyków”.

Dionizy Piątkowski