Wielcy klasycy w nieskazitelnych interpretacjach to hasło najnowszych nagrań oficyny DUX Recordings. Pojawia się Henryk Mikołaj Górecki, awangardzista Charles Ives, Sergiusz Rachmaninoff, Karol Szymanowski, Robert Schumann…
Prezentowanych na płycie „ Piano Music” kompozytorów – Jana Ekiera i Karola Szymanowskiego – łączyła fascynacja muzyką Chopina, a także inspiracja polską muzyką ludową, zwłaszcza folklorem góralskim. Wpływ Karola Szymanowskiego na całokształt muzyki polskiej był nie do przecenienia i odznaczył się również we wrażliwości artystycznej Jana Ekiera. Teraz kompzycje oby wybitnych polskich artystów z „chopinowską manierą” brawurowo interpretuje Wojciech Pyrć – absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, laureat wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W jego wykonaniu piękne miniatury fortepianowe Jana Ekiera oraz dzieła Karola Szymanowskiego ( w tym zagrana z gracją arcytrudną i rzadko wykonywaną „Fantazję C-dur op. 14”).
Kwartet Dafó (Justyna Duda – skrzypce, Danuta Augustyn- skrzypce, Aneta Dumanowska-altówka i wiolonczelistka Anna Armatys) to pierwszy w Polsce żeński kwartet smyczkowy, który zafascynowany jest wykonywaniem polskiej muzyki współczesnej i kameralnej. Stąd w repertuarze słynny „ III Kwartet op. 67 …pieśni śpiewają” Henryka Mikołaja Góreckiego. W odbiorze utworu przeważa rozpoznawalny kompozytorski styl Góreckiego, głęboko emocjonalny, introwertyczny, oszczędny, a przy tym niezwykle poruszający. Nawiązanie w tytule do pieśni nie jest przypadkowe – kategoria cantabile, w połączeniu z to dramatyczną, to rzewną i melancholijną narracją sprawia, że Kwartet staje się swego rodzaju kameralnym echem słynnych „III Symfonii Pieśni Żałosnych” wybitnego polskiego kompozytora.
Nie bez powodu najnowsza płyta francuskiego pianisty Jean-Claude Henriota poświęcona jest w całości muzyce Roberta Schumanna. Artysta uważa go bowiem za pierwszego kompozytora, który zgłębił muzyczne obszary odkryte przez Beethovena. Poprzez precyzyjną i wrażliwą interpretację dzieł obu kompozytorów, pianista oddaje się poszukiwaniom pięknego dźwięku jako odzwierciedlenia mowy i przekraczania jej. Prezentowane na płycie utwory zróżnicowane są pod względem stylistycznym, formalnym i nastrojowym. Zbudowane na zasadzie kontrastów „Kreisleriana”, napisane pod wpływem spotkań z Chopinem i nawiązujące do literackiej twórczości E.T.A. Hoffmanna, stanowią przeciwieństwo zarówno mrocznych, uporządkowanych wedle całkowicie odmiennej zasady „Nachtstucke”, jak i pochodzących z ostatniego roku twórczości „Geistervarationen” charakteryzujących się z kolei prostotą, spokojem, refleksyjnością.
„ All-Night Vigil” Sergiusza Rachmaninoffa to starannie dobrane brzmienia o dyskretnej, nowoczesnej harmonii, które znakomicie oddają akustykę wschodnio-chrześcijańskiej świątyni. Szczególnie kontrastują tu ze sobą i idealnie łączą się dźwięczne, krystaliczne rejestry głosów żeńskich z głosami męskimi, wśród których głębokie znaczenie mają, rzadko spotykane w zachodniej kulturze basy basso profondo. Znakomite popisy wokalne (Agnieszka Rehlis mezzosopran, Rafał Bartmiński – tenor, Krzysztof Drugow- bas) doskonale współbrzmią z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej kierowanym przez Violettę Bielecką.
Charles Ives w swoich kompozycjach śmiało nawiązywał do idei transcendentalistów a jego „flagowa”, 4-częściowa sonata fortepianowa „Concord Sonata” jest, poświęcona) „czterem mądrym ludziom z Concord“ – ważnym przedstawicielom tego nurtu. Za życia kompozytora „Concord Sonata” uznawana była za niemal niewykonalną, rzadko rejestrowana. Zadania tego podjął się pianista specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku Daniel Brylewski, laureat międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej, któremu towarzyszą Paulina Ryjak ( altówka) oraz Carolin Ralser ( flet poprzeczny). To pierwsza w Polsce rejestracja oraz prezentacja tego znamienitego projektu Charlesa Ivesa !