Nieczęsto realizowane są tak rozbudowane projekty jazzowe, w których wiodącym elementem jest zamysł kompozytorski wpleciony w jazzowy kwartet obudowany brzmieniem klasycznej orkiestry symfonicznej. Projekty takie zazwyczaj wymagają ogromnej precyzji aranżacyjnej oraz rozbudowanej warstwy orkiestralnej, gdzie pierwotna kompozycja staje się naczelnym tworem, wokół którego buduje się nastrój i całą strukturę brzmienia. Nie dziwi zatem niezwykła skrupulatność, jaką swoim rozbudowanym kompozycjom nadał wybitny kontrabasista Jacek Niedziela-Meira zapraszając do realizacji  sesji wspaniałych muzyków jazzowych ( pianistę Wojciecha Niedzielę, perkusistę Marcina Jahra i  saksofonistę Piotra Barona) oraz Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa i Orkiestrę Kameralną IFR- Katowice).Sobie  pozostawiając rozkosz przewodzenia i prowadzenia tak znamienitemu zespołowi.

Album „Partyturism” zawiera dwie rozbudowane jazzowe suity  „Sceny z Macondo” oraz „Sketches for Bass and Orchestra”. Co znamienne, kompozycje te dzieli bisko ćwierć wieku, ale w zaproponowanych przez lidera realizacjach stanowią niezwykle spójny, muzyczny zestaw obrazujący przede wszystkim niezwykły kunszt kompozytorski oraz perfekcyjny warsztat wykonawczy. Sceny z Macondo” powstały w 1997 roku i stanowiły dlakontrabasisty, kompozytora a także historyka jazzowego Jacka Niedzieli-Meiry oczywiste odniesienie dla norm i struktur, jakie go wtedy inspirowały :  zauroczenie twórczością kolumbijskiego literata- noblisty Gabriela Garcii Marqueza (tytuły poszczególnych części suity stanowią ciekawy przedsmak wędrówki drogami bohaterów utworów Marqueza). Natomiast „Sketches for Bass and Orchestra to kompozycja przygotowana w 2019 roku  na zamówienie  Bass Fest – międzynarodowego festiwalu kontrabasowego w słowackiej Bańskiej Bystrzycy. Choć koncertowa prapremiera odbyła się na Bass Fest, to oczekiwana wersja studyjna została zrealizowana dopiero teraz i słusznie włączona do albumu „Partyturism”. Powstał zatem album o ogromnej dynamice i ciekawej stylistyce, gdzie kompozycje przyporządkowane rygorowi orkiestrowej aranżacji, stwarzają także możliwość  dla jazzowej ekspozycji. Nie może być inaczej, skoro strukturę jazzu budują tutaj znamienici instrumentaliści: niepodważalny w swym pojmowaniu i kreacji jazzu saksofonista Piotr Baron, elokwentny i subtelny w fortepianowych pasażach Wojciech Niedziela, rozmiłowany w pulsującym nastroju perkusista Marin Jahr oraz – czuwający jakby ponad symfoniczno-jazzowym patosem – kontrabasista, dyrygent i kompozytor Jacek Niedziela-Meira.

Zarowno „Sceny z Macondo”, jak i „Sketches for Bass and Orchestra” wpisują się do rozległego katalogu wspaniałych „sketches” prezentowanych przez najwybitniejszych twórców-jazzu ( od Gila Evansa i Milesa Davisa po Quincy Jonesa i Stana Kentona). Jacek Niedziela-Meira dzieli się swoją wiedzą, kompetencją kompozytora i elokwencją muzyka prezentując dwie sesje epatujące pięknem muzycznych struktur i nienagannością interpretacji.  Konsekwentnym brzmieniem oraz nastrojem budowany jest niezwykły, muzyczny obraz, w którym nie ścigają się z sobą jazzowe i symfoniczne światy, ale precyzyjnie modelują się w artystyczny stygmat. To ważna – także dla muzyków i kompozytorów planujących podobne projekty –  płyta !

Dionizy Piątkowski