Kanadyjski basista Jay Anderson jest przede wszystkim doskonałym sidemanem i współtwórcą/współliderem licznych zespołów znamienitych gwiazd jazzu. Jego dyskografia obejmuje zatem nie tylko autorskie albumy, ale także potężny zestaw płyt zrealizowanych wraz z gigantami jazzu  ( “Peer Pressure”, “Brillant Corners” – z Bennie’m Wallace’m), “ One For Bird”, “Dial And Oatts”, “ Heat Of The Moment “, “ Full Moon”, “ If We May”, “ The Cost Of Living”, “ Silence Is Broken”, “ Curves “ -z Mitchem Watkinse), “ Red Snapper”, “Then And Now”- z Redem Rodney’em, “ Now You See… Now You Don’t”-z Michaelem Breckerem), “By The Way Of The World”,  “Reflections” ,” Passage”, “Bluesiana”, “Big Band Trane”, “Midnight Crossing”, “ Bob Mintzer Big Band”, “Joey Calderazzo”, “ Between Earth & Mars” -z Andym LaVernem i Dave’m Samuelsem). Jednym z niezwykle impresyjnych jest także album “Bluesology” nagrany w trio z pianistą George’m Cables’em oraz perkusistą Ray’em Drummondem.

Jay Anderson edukację muzyczną rozpoczynał jako pianista, ale dyplom  uzyskał  w kalifornijskim Long Beach  (w 1978 roku) już jako basista.  Muzyk ma także  spore doświadczenie i sukcesy w  muzyki klasycznej. Swe jazzowe ostrogi zdobywał w orkiestrach  Woody’ego Hermana ( w latach 1978-79) oraz koncertując (1979-81) z  wokalistką Carmen McRae.  Przeprowadzka do Nowego Jorku zaowocowała ciekawymi ofertami : rozpoczął długoletnią współpracę z kwintetem Reda Rodney -Iry Sullivana ( 1981-86),   potem  był nadwornym basistą kolejnych formacji R. Rodneya ( do 1990 roku), pojawiał się w zespołach  Toshiko Akiyoshi – Lew Tabackina (1981-1990),  Bennie’go  Wallace’a ( 1985-87),  Warrena Bernhardta ( 1988-91),  Michaela Breckera (1989-90), Randy’ego Breckera (1989).  ystępował także ze Stevem Khanem,  Michelem Legrandem,  Melem Lewisem,  Joey’em Calderazzo,  Clark’em Terry’m,  Bobem Brookmeyer’em,  Toots’em Thielemansem i wieloma innymi,  wybitnymi muzykami jazzu.

Dionizy Piątkowski