Latem 1961 roku, John Coltrane wystąpił w słynnym klubie muzycznym The Village Gate, gdzie przedstawił fenomenalny zespół: McCoy Tyner – fortepian, Reggie Workman – kontrabas, Elvin Jones – perkusja oraz saksofonista Eric Dolphy. Nagrania koncertu kwintetu Coltrane’a zostały niedawno odkryte w archiwum The New York Public Library for the Performing Arts. Co ciekawe, rejestracja dokonana przez Richa Aldersona odbywała się w ramach testu nowego systemu dźwiękowego klubu. To przysłowiowa „próba mikrofonu” odnaleziona w rozległych archiwach dźwiękowych nowojorskiej biblioteki. Dzięki udziałowi wyjątkowych muzyków sesja wydana teraz jako „Evenings at the Village Gate” oddaje magię twórczości prekursorów nowoczesnego jazzu oraz doskonałą, artystyczną relację Johna Coltrane’a i Erica Dolphy’ego oraz legendarnego kwintetu.
Eric Dolphy (20.06.1928-29.06.1964) należał do najbardziej wpływowych muzyków nowoczesnego jazzu. Stał się wzorem dla całej armii alcistów oraz flecistów i praktycznie nie było klarnecisty basowego, który nie znalazłby się pod jego przemożnym wpływem. W każdym stylu miał do powiedzenia coś nowego i oryginalnego, obojętnie czy była to stosunkowo ortodoksyjna muzyka Chico Hamiltona, eksperymenty free-jazzowe Ornette’a Colemana, modalne improwizacje Johna Coltrane’a czy twórczość trzecio-nurtowa Gunthera Schuellera. Mimo głębokiego zintegrowania się z każdym stylem, zawsze pozostawał sobą, a jego improwizacje są rozpoznawane już po kilku dźwiękach (poprzez np. nagłe skoki interwałowe). Utożsamiany jest zwykle z nurtem free-jazzowym, wniósł do niego wiele własnej refleksyjności i umiaru.
John Coltrane (23.09.1926-17.07.1967) Nie próbując utożsamiać się z hard – bopem czy modern-jazzem, wybrał własną drogę jazzowej awangardy. Zmiany, jakich (po 1960 roku) dokonał w muzyce jazzowej są nieporównywalne z dotychczasowymi innowacjami innych muzyków. Także sytuacja społeczna amerykańskich lat 60-tych sprawiała, że nowatorskie nagrania Coltrane’a zostały potraktowane przez część odbiorców jako awangardowe manifesty murzyńskich ruchów społecznych. Wraz z muzyką rodził się ruch społeczny i artystyczny, który z czasem nabrał znamion mocnej, afro-amerykańskiej manifestacji. Wytwórnia Impulse Records, do której w 1961 roku przeniósł się Coltrane z Atlantic Records, stała się odtąd właścicielem imponującego katalogu nagrań saksofonisty. Liczne grono muzyków: Eric Dolphy, Albert Ayler, Pharoah Sanders, Rashied Ali, Reggie Workman natychmiast podporządkowało się nowej koncepcji jazzu Coltrane’a i to w jej rozwinięciu odnaleźli szansę także dla własnej muzyki.
Album „Evenings at the Village Gate” jest dokumentem miesięcznej rezydencji artystycznej Johna Coltrane’a w legendarnym, nowojorskim klubie. To w The Village Gate wraz z różnymi mutacjami swoich formacji prezentował legendarne „ new things” nowego jazzu. „