Juhani Aaltonen  to jeden z najznamienitszych fińskich muzyków jazzowych,  saksofonista i flecista, reprezentant nowoczesnych form jazzowych oraz asymilacji etnicznych wartości artystycznych w struktury jazzu. Swe pierwsze zawodowe doświadczenia zdobywał już w latach pięćdziesiątych gdy grał z popularnym wtedy zespołem Heikki Rosendahla.  W 1961 roku przeniósł się do Helsinek,  gdzie początkowo pracował  głownie jako muzyk studyjny,  by z czasem stać się poszukiwanym instrumentalistą do różnych,  najczęściej jazzowych,  zespołów nowoczesnego jazzu.  Doskonałą reputację zdobył jednak jako ekspresyjny free-jazzowy i jazz-rockowy solista  w różnych zespołach Eero Koivivtoinena (w latach 1969-1973),  w eksperymentalnych grupach Edwarda Vesali ( od 1965 roku),  orkiestrach i grupach  Heikki Sarmanto ( od 1969 roku).  Już jako doświadczony jazzman podjął naukę gry na flecie w słynnej Sibelius Academy; także przez jeden semestr studiował  w  bostońskiej Berklee College of Music  (w 1970 roku). Przez wiele sezonów koncertował i nagrywał z Nordic All-Stars (w latach 1971-72),  ze słynną New Music Orchestra/ ( od 1975 roku) ; w latach siedemdziesiątych związał się z różnymi grupami norweskiego basisty Arilda Andersona. Będąc uznanym muzykiem,  dopiero w 1974 roku zdecydował się założyć swój autorski kwartet. Od tego czasu Juhani Aaltonen jest nie tylko cenionym muzykiem, kompozytorem i aranżerem ale przede wszystkim kreatywnym liderem licznych zespołów, z którymi realizuje doskonale i różnorodne ( ale zawsze niezwykle nowoczesne w jazzowej formie) albumy . Najciekawsze to te realizowane dla fińskiej oficyny nowego jazzu TUMI Records („To Future Memories”, „Mother Tonque”, „Illusion of a Ballad”, ”Conclusions”, ”Conversations” z Heikki Sarmanto, „ And It Happened” z Henrik Otto Donnerem). W przebogatej dyskografii znajdują się także ciekawe albumy   „ Nan Madol” (  zrealizowany w 1974 roku  z Edwardem Vesalą),   oraz autorskie „ Etiquette”( 1976), „Springbird” (1978),  „Prana” (1980) i  „Strings” (1984). Artysta   nie  stroni też od muzycznych eksperymentów: w latach osiemdziesiątych ważnymi okazały się jego koncerty i nagrania z Heiko Sarmanto oraz – entuzjastycznie przyjmowane- solowe recitale na flecie  w czasie  światowego Art Biennale w  Tampere.

Dionizy Piątkowski