Kompozycje Henryka Warsa, Władysława Szpilmana i Jerzego Wasowskiego to najczęściej wielkie i popularne przeboje a niektóre określa się wręcz „standardami” muzyki rozrywkowej. Gdy kompozycjom tym dodać teksty wierszy poetów ( Juliana Tuwima, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Ludwika Starskiego, Jeremiego Przybory) powstają zgrabne, przebojowe piosenki. Ale gdy przygotować to jeszcze w jazzowym, swingowym i nostalgicznym nastroju i brzmieniu – powstaje  imponujący zestaw, zrealizowany teraz przez wspaniałą wokalistkę i równie znakomitych muzyków.

I tak się trudno rozstać” to rejestracja koncertu, jaki odbył się 6 maja 2017 roku  w Studio Koncertowym  im. W. Lutosławskiego. Znane i popularne piosenki, w nowych aranżacjach zaśpiewała Lora Szafran– jedna z najciekawszych polskich wokalistek jazzu   i zespół  Bogdana Hołowni (fortepian), Pawła Pańty (kontrabas), Roberta Murakowskiego (trąbka) i  Sebastiana Frankiewicza (perkusja). Swym subtelnym, pełnym nostalgii oraz swingu głosem Lora Szafran stworzyła niepowtarzalny, charakterystyczny  – także dla siebie – nastrój , który  stał się artystycznym „motto” całego wydarzenia.  Popularne melodie, teraz rozegrane z jazzową gracją, stworzyły ciekawe odniesienia : „Już nie zapomnisz mnie”, „Miłość ci wszystko wybaczy” czy Pierwszy znak” w nowych, świeżych aranżacjach stworzyły nieoczekiwanie międzypokoleniowe, muzyczne porozumienie. „Te piosenki gdzieś tam w naszych uszach pozostały. To są czasy odległe, jak człowiek wzrasta w innym środowisku, to te wspaniałe utwory sprzed wojny gdzieś tam śpią w szufladach i przy odrobinie nieuwagi można przeżyć życie i w ogóle na nie nie trafić, a jak się trafi to są skarby ogromnie ważne przede wszystkim dla naszego ducha…” – mówi o sesji Lora Szafran, uznawana za jedną z najwybitniejszych polskich wokalistek jazzowych.

Lora Szafran karierę muzyczną zaczęła jeszcze na studiach, współpracując z czołową grupą jazzową Walk Away. W 1984 zajęła I miejsce na Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu, w roku 1986 ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1988 roku współpracowała z jedną z najlepszych formacji jazzu akustycznego New Presentation, z którą nagrała dwie płyty ( Lonesome Dancer  i You’ve  Changed”) . W 2003 roku ukazał się Śpiewnik Nahornego – autorski album a w 2005 roku – wraz z Patrycją Gola i Beatą Bednarz- założyła trio wokalne – Big Stars, z którym zdobyła trzecią nagrodę Festiwalu „Jedynki” Sopot 2006.  Jej kolejna płyta Droga do ciebie” – zawierała jazzowe interpretacje polskich standardów, słynnych Starszych Panów ( Jerzy Wasowski, Jeremi Przybora). W dyskografii wokalistka ma także niezwykle ciekawe albumy „Sekrety Życia według Leonarda Cohena”  oraz „Nad ranem”.  Lora Szafran współpracowała z najważniejszymi muzykami polskiej sceny jazzowej, m.in. z Włodzimierzem Nahornyn, Michałem Tokajem, Andrzejem Jagodzińskim, Włodkiem Pawlikiem, Cezarym Konradem, Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Zbigniewem Namysłowskim oraz Bogdanem Hołownią.

To właśnie pianista Bogdan Hołownia przygotował  znakomity zespół i aranżacje dla całego projektu „I tak się trudno rozstać”.  Jest jednym z najwrażliwszych polskich pianistów jazzowych, wyśmienity aranżer, nazywany romantykiem fortepianu. Szlify jazzowe zdobywał, w latach 90-tych, w zespole Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego . W roku 1993 ukończył prestiżowe Berklee College of Music w Bostonie a w 2005 roku Akademię Muzyczną w Katowicach ( broniąc pracę  „Muzyka Jerzego Wasowskiego. Rozważania geometryczn sferyczne”). Rozkochany w polskiej muzyce „międzywojnia” i  muzycznych Starszych Panach stara się przekazać młodszemu pokoleniu to, co jest ważne by utwory te na nowo były przebojami i tworzyły polską tradycję muzyki estradowej. Jest znakomitym wykładowca teorii improwizacji, harmonii i nowego zapisu funkcji i akordów. Bogdan Hołownia to także ulubiony pianista gwiazd polskiej wokalistyki: Grażyny Auguścik, Lory Szafran, Urszuli Dudziak, Anny Marii Jopek, Danuty Błażejczyk oraz muzyk w zespołach m.in. Dave’a Clarke’a, Skippa Haddena, George’a Zonca, Larry’ego Kohuta, Bronka Suchanka, Michała Urbaniaka i wielu najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. Teraz wraz z wokalistką Lorą Szarfan i autorskim kwartetem na nowo  ( i jazzowo) odkrywają  piosenki sprzed wielu, wielu dekad : „ Już nie zapomnisz mnie”, „ Miłość ci wszystko wybaczy”, „ Pierwszy znak”,” Deszcz”, „Do widzenia Teddy”, ” W małym kinie”, „ Droga do ciebie”, „ Dzień dobry Mister Blues”, „ Śpij kochanie”, „ Zmierzch”, „Wesoły deszczyk”, „Umówmy się na stare lata” oraz „ Jak za dawnych lat” – piosenka z kultowego, przedwojennego  filmu „Manewry miłosne”.

Dionizy Piątkowski