Jazz Haus Musik istnieje od 1980 roku i był początkowo archiwalną serią dokumentującą improwizowane koncerty “Stadtgarten” inicjowane przez kolońskich  muzyków awangardowych. Pomysłodawcą cyklu ( nagrań i koncertów) był niemiecki pianista i kompozytor Georg Ruby, który nie tylko wykreował specyfikę koncertów, ale także zgromadził wokół siebie spore grono muzyków, dla których improwizacja jazzowa jest ważnym elementem własnej, artystycznej kreacji. W ciągu dekad ukształtowano mocne, lokalne środowisko jazzowych awangardzistów, wśród których mamy dzisiaj elitę tej muzyki (Michel Pilz, Sebastian Grams, Georg Ruby, Hans Lüdemann,, Stefan Bauer, Franz Bauer, Carl Ludwig Hübsch, Frank Gratkowski, Robert Landfermann, Henning Berg, Günter Baby Sommer, Rudi Mahall, Claudio Puntin, Hazel Leach, Christina Fuchs, Laia Genc) i znane formacje ( np. Kölner Saxophon Mafia, Niels Klein Tentett, Extempore, NoNett ( Norberta Steina I Joachima Gellerta). Katalog Jazz Haus Musik obejmuje blisko 300 tytułów, z czego znamienita większość to dokumentacje awangardowych oraz oryginalnych projektów, ale także nagrania, które zyskały doskonałe rekomendacje i prestiżowe nagrody ( np. “Deuxième Bureau” –  duetu Georg Ruby-Michel Pilz  uznano za  Best New Release / Album Of The Year 2011). Oficyna wydaje około dziesięciu albumów rocznie i jest bardzo konsekwentna programowo. Jesienna oferta jest również awangardowa i charakterystyczna dla polityki repertuarowej Jazz Haus Musik.

Trio Friedemann Matzeit (saksofony), Benedekt Jahnel ( fortepian) i Henning Sieverst  (wiolonczela) w swym najnowszym projekcie „Both Sides” proponują zarówno rozbudowane improwizacjami własne kompozycje, jak  i ciekawą wersję słynnego standardu Joni Mitchell ( „Both Sides Now”) a także ludową piosenkę „Der Mond ist aufgegengen”. Saksofonista Friedemann Matzeit to jeden z ciekawszych instrumentalistów i kompozytorów skupionych wokół projektów Jazz Haus Musik, ale także muzyk, kompozytor i aranżer, mający za sobą zarówno projekty kameralne, jak i nagrania z orkiestrami w tym z estradową, berlińską rewią Friedrichstadtpalast. Wiolonczelista Henning Sieverts znany jest ze współpracy z trio Hansa Ludemanna oraz ze współpracy z Christianem Weidnerem ( wspólnie nagrali doskonale przyjęty album ”Every Hour of the Light and Dark”). Natomiast pianista Benedikt Jahnel  znany jest  z albumów dla ECM Records i jest dzisiaj jednym z najciekawszych pianistów jazzowych w Niemczech. Wspólny album trio  „Both Sides”  jest swego rodzaju pokłonem w stronę awangardowej koncepcji oficyny i związanych z nią twórców, z drugiej rzetelną koncepcją muzyczną z ciekawymi improwizacjami i nowoczesnym brzmieniem.

Roger Hanschel – jeden z najwybitniejszych niemieckich saksofonistów, nazywany  jest często przez krytyków ”Gerhardem Richterem jazzowego saksofonu”. Dysponuje doskonałą techniką oraz kreatywną wirtuozerią. Zachwyt wzbudził zarówno zrealizowanym w 2007 roku (w kwartecie z Markusem Segschneiderem, Dietmarem Fuhrem i Danielem Schrotelerem) albumem ”Heavy Rotation”, jak i w trio  (z wokalistką Gabriele Hasler i pianistą Dietmarem Bonnenem)  albumem „Styr”, czy solowym projektem „Karmic Episode”. Teraz zrealizował album „Change Follows Vision” z udziałem berlińskiej pianistki Laia Genc  ( znanej m.in. z koncertów i nagrań z Caroline Thon Thoneline Orchestra). Wspaniały muzyczny dialog i urocza, kreatywna improwizacja jest ciekawym odniesieniem tego znakomitego albumu.

Brytyjski kontrabasista i kompozytor James Banner, mający za sobą studia i doświadczenia muzyczne w Birmingham, Paryżu i Berlinie, właśnie w stolicy Niemiec  zarejestrował debiutancki album “James Banner’s Usine“,na którym przedstawia, autorski międzynarodowy kwartet. Muzyka kwartetu stanowi połączenie stricte jazzowej improwizacji z wielojęzycznymi pieśniami  oraz ciekawe starcie rozmaitych tradycji i kultur z jakich wywodzą się zaangażowani w projekt artyści. James Banner zaproponował sesję, którą wypełniają  wyłącznie jego autorskie kompozycje i które zrealizował wraz z wokalistką Cansu Tannkulu, pianistą Declanem Forde i  (znanym z płyt m.in. Kalle Kalimy, Anny Weber oraz grup Absolute Sweet Marie i Expressway Sketches) perkusistą Maxem Andrzejewskim. Gościnnie pojawili się także skrzypaczka Fabiana Striffler oraz gitarzysta Arne Braun.

Christina Fuchs to znana i wybitna niemiecka saksofonistka, która na jazzowej scenie pojawiła się już w latach 80-tych wzbudzając (już wtedy spory zachwyt krytyków i publiczności. Christina Fuchs stworzyła wokół swojej muzyki oraz artystycznej  koncepcji określoną, ciekawą „markę”, dla której realizacji prowadzi autorskie formacje oraz jest gościnnym muzykiem w wielu projektach  Jazz Haus Musik. Od wielu lat prowadzi kwartet No Tango ( z akordeonistą Florianem Stadlerem, kontrabasistką Ullą Oster oraz perkusistą Christophem Hillmannem). Ich  album „ Eleven” jest jednym z ciekawszych projektów  i chętnie prezentowany jest na festiwalach nowego jazzu. Także  sztandarowy dla artystki kwartet KontraSax ( obchodzący w tym roku 25 lat aktywności estradowej)  jest pretekstem do prezentacji autorskich kompozycji saksofonistki. KontraSax to projekt dwóch  liderek: saksofonistki i klarnecistki Christiny Fuchs oraz kontrabasistki Romy Herzberg. Wcześniej artystki zrealizowały wiele wspólnych projektów, koncertowały  m.in. z saksofonistą Milesa,  Dave’m Liebmanem i pianistą Richie Beirachem.  W kwartecie KontraSax Christina Fuchs gra na saksofonie sopranowym, klarnecie oraz także na klarnecie basowym  a towarzyszy jej kontrabasistka Romy Herzberg, pianista Georg Ruby i akordeonista Florian Stadler) prezentując ogromną gamę kreatywności i doskonałej, improwizatorskiej techniki. Poza autorskimi kwartetami ( No Tango oraz KontraSax) niemiecka artystka jest także muzykiem No Tango & Strings, Soundscapes Orchestra, Lagash, Blue Art Orchestra, Soundscapes of Home, DoubleXXSax Quartet, współpracuje ze słynną orkiestrą radiową NDR Big Band oraz prowadzi warsztatową United Women’s Orchestra. Jej kompozycja „ Roots and Rhyzomes”  została nagrodzona w prestiżowym Jazz Composition Contest for Women Composers’2017  w amerykańskim Seatle. Teraz Christina Fuchs przygotowała kameralny album “Calliope” nagrany w  duecie wraz z akordeonistą Florianem Stadlerem. To kolejny projekt Ch.Fuchs i F.Stadlera nazwany „ flux” ; składa się z 16 krótkich kompozycji z arcyciekawym  brzmieniem klarnetu, klarnetu basowego i saksofonu sopranowego ze specyficznym, kameralnym tonem akordeonu.

Dionizy Piątkowski