Nnenna Freelon należy do grupy nowoczesnych wokalistek jazzu (obok np.  Diane Schuur, Vanessy Rubin),  która niezwykle konsekwentnie realizuje swoją muzykę. Mimo, że nie uczestniczy nachalnie w jazzowym businessie, to każdy jej koncert i nagrania uważnie omawiane jest przez krytyków i oklaskiwane przez publiczność. Początkowo swój kunszt wokalny opierała wzorując się na brzmieniu grup wokalnych ( np. The Stylistics,   The Spinners), później  coraz częściej utożsamiała się ze stylistyką jazzowego śpiewu Odetty,  Miriam Makeby,  Niny Simone,  Abbey Lincoln,  Elli Fitzgerald i Sarah’y Vaughan.  Jako dyplomowana wokalistka (Simmons College w Bostonie) zrezygnowała na kilka sezonów z uprawiania jazzu i podjęła pracę w administracji szpitalnej. Okazjonalnie zapraszana bywała do współpracy z wybitnymi zespołami Billy’ego Taylora,  Yusefa Lateefa i Toshiko Akiyoshi.  W 1990 roku. w czasie jej krótkiego recitalu  na Southern Arts Federation Jazz Forum w Atlancie, spotkała Ellisa Marsalisa,  który przedstawił ją producentowi Columbia Records,  George’owi Butlerowi.  Spotkanie to okazało się przełomowym w karierze artystki. Wkrótce (1993) zrealizowała wspaniały album  „ Heritage” i koncertowała w jednym koncercie z Rayem Charlesem i Al’em Jarreau. Mając na koncie kilka ciekawych płyt  ( m.in. „Shaking Free”,  „Maiden Voyage”, „Soulcall”,” Tales of Wonder”,” Blueprint of a Lady”,” Better Than Anything”, „Homefree”) oraz liczne koncerty w prestiżowych salach koncertowych Ameryki i Europy pozostaje jednak w cieniu wielkich jazzowych gwiazd  choć niezwykle konsekwentnie buduje swoją jazzową,  artystyczną  charyzmę.

 

Dionizy Piątkowski