Wśród licznej rzeszy polskich gitarzystów jazzowych, Przemysław Strączek jest doskonałym przykładem kreacji własnej sztuki poprzez niezwykłą konsekwencję oraz – co chyba oczywiste- także i talent. Gitarowa wirtuozeria jazzowa wymaga innej formuły niż tylko zgrabnego i poprawnego grania a Przemysław Strączek uchwycił w swojej muzyce zarówno magię jazzowej improwizacji, jaki i motorykę jazzowego brzmienia.

Przemysław Strączek  jest gitarzystą jazzowym, kompozytorem, aranżerem, absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach, laureatem  Mistrzowskiego Konkursu Gitarzystów Jazzowych im. Marka Blizińskiego (2001, 2003), finalistą ogólnoświatowego konkursu solistycznego Thailand International Jazz Conference Solo Competition  (2011). Przez wiele lat obecny w rankingu najlepszych polskich gitarzystów według czytelników Jazz Forum –Jazz Top. W latach 1998 – 2006 prowadził swój pierwszy zespół Tres Jazz, z którym nagrał ciekawy album “The Shape of Melody” Od 2006 roku realizuje się jako lider swoich projektów muzycznych  nagrywając albumy Earthly Room”, “Light & Shadow”, „Evans w duecie z  gitarzystą z Hong Kongu Teriverem Cheung, “White Grain of Coffee” – z włoską sekcją rytmiczną oraz „Three Continentsz muzykami z Azji i Ameryki Południowej.

Album ”Fig Tree” zrealizowany został w autorskim kwartecie  ( Marcin Kaletka – saksofony, Patryk Dobosz – perkusja i Francesco Aggiuli – kontrabas), by w jednoznacznym i jazzowo autentycznym formacie poddać swoją sztukę bezkompromisowej cezurze. Autorskie kompozycje gitarzysty staja się zaczątkiem budowanie nastroju i pomysłem na jazzowe rozegranie. „Interesuję się filozofią i w myśli dalekowschodniej odnajduję wartości, które są mi bliższe niż te europejskie –mówi  w Jazz Forum o swoim podejściu do życia i sztuki Przemysław Strączek. Jest to rodzaj poszukiwania artystycznego w sferze filozoficznej. Ma to też związek z muzyką, która jest oparta na zupełnie innych skalach niż u nas, na swój sposób fascynująca, choć dla Europejczyka może brzmieć obco i być trudna do zaakceptowania. Chciałbym włączyć pewne jej elementy do swojej muzyki”. Choć deklaracje te słyszalne są w poprzednich albumach gitarzysty to album „Fig Tree” bliższy jest pomysłom, jakie Przemysław Strączek przedstawiał na jazzowej płycie „Evans”. Album „ Fig Tree” jest teraz bardziej nowoczesny, przemyślany a kompozycje stają się ważnym elementem  nawiązania do jazzowej tradycji. Gitarzysta  choć jest wirtuozersko zachowawczy, to precyzyjnie umiejscawia się w całym brzmieniu i nastroju i nadaje sesji  niepowtarzalnego klimatu. Płyta została zarejestrowana w Polsce w Maq Studio, natomiast masteringiem zajął się światowej sławy inżynier dźwięku Katsuhiko Naito w studiu Avatar w Nowym Jorku, który jest znany ze współpracy m.in. z Al Di Meolą, Johnem Scofieldem, Marią Schneider czy Lee Konitzem.

Na początku roku 2020 miała miejsce premiera CD Fig Tree – mówi  Przemysław Strączek z okazji premiery wersji LP-albumowej. Nie udało się wyjechać na trasę koncertową do Meksyku w kwietniu ze względu na pandemię. Nie udało się zagrać zaplanowanych koncertów promujących album w Polsce, Niemczech i we Włoszech. Natomiast udało się zrealizować dwupłytowy album winylowy z najwyższą precyzją dźwiękową z czego jestem szalenie dumny. Miksem i masteringiem analogowym zajął się światowej sławy inżynier dźwięku Katsuhiko Naito z nowojorskiego studia Avatar. Udało się to dzięki współpracy kilku osób, którym chciałbym podziękować: Tomasz Kolodziejczyk Voice Music, Robert Rolof, Jacek Grodecki Closer Acoustics. Autorem okładki jest Tomasz Kipka”.

Dionizy Piątkowski