Już ponad pięć dekad Sergio Mendes – jako kompozytor, producent i muzyk – uczestniczy w kreacji dzisiejszego rynku muzycznego w jego latynoskiej, jazzowej stylistyce.Jest jednym z niewielu brazylijskich artystów, którzy osiągnęli tak spektakularny, międzynarodowy sukces. „ Dzięki Brasil’66 Sergio odegrał ogromną rolę w popularyzacji muzyki brazylijskiej na całym świecie, a jednocześnie stworzył własny gatunek, łącząc muzykę brazylijską z amerykańskim popem- mówi John Burk, prezes Concord Records. Przez kolejne dekady napisał mnóstwo hitów, jednakże wciąż pozostając wiernym swojemu wyjątkowemu brzmieniu. Sergio miał także niesamowitą karierę i fascynującą historię, którą chcielibyśmy opowiedzieć poprzez te projekty”.

 Najróżniejsze mutacje zespołów Sergio Mendesa stały się z czasem  przepiękną historią latynoskiej muzyki w utranowoczesnej stylistyce jazzu opakowanej wizerunkami wielkich gwiazd estrady. Przez dekady jest najpopularniejszym artystą w Ameryce Łacińskiej, idolem w Japonii i wielkim twórcą w jazzowej Ameryce. W kręgu jego artystów znalazł się nie tylko Antonio Carlos Jobim, ale także elita amerykańskich jazzmanów a w najnowszych projektach pojawiają się wielkie gwiazdy dzisiejszej pop-music : od Zucchero i  Black Eye Pears po Natalie Cole, Fergie, Ledisi i Justina Timberlake’a.

Jego  słynny, warsztatowy zespół  Sergio Mendes and Brasil  stał się platformą stylistyczną, na której odnalazł się ten utalentowany multiinstrumentalista. Ukończył konserwatorium i zamierzał zostać pianistą klasycznym, ale zainteresował go jazz a zwłaszcza połączenie synkopy z ludowymi, tanecznymi rytmami Brazylii. Stąd oczywistym się stało ,że artysta swoją twórczość związał z ludyczną sambą i bossa-nova, którą ubrał w strukturę jazzu, soulu, funky. I  by stała się wielkim przebojem i stylistycznym wyzwaniem dla światowej muzyki rozrywkowej. W 1961 roku wraz ze swoim zespołem Sexteto Bossa Rio wydał pierwszą płytę „Dance Moderno” i zaprezentował (w Europie i Stanach Zjednoczonych) nowe oblicze bossa-novy. Z fascynacji i współpracy z Antonio Carlosem Jobimem  oraz amerykańskimi jazzmanami (np.Cannonballem Adderley’em, Herb’em Albertem) wykreował artystyczną wrażliwość kompozytora i producenta. Jego najważniejsze albumy ( „The Beat of Brazil” . The Great Arrival”, “ Look around – Sergio Mendes & Brasil”) przyniosły mu w latach 60-tych i 70-tych  ogromną popularność oraz uznanie. Kultowy album Mendesa  “Herb Alpert Presents Sergio Mendes & Brasil 66 “ jest uhonorowany prestiżowym Grammy Hall of Fame. To także pierwsza Platynowa Płyta artysty ( z przebojem „Mas Que Nada„).  I choć w latach 70-tych kariera Sergio Mendesa przygasła to nadal był jednym z najpopularniejszych artystów w krajach Ameryki Południowej.  Gdy w 1983 roku  wydał album „Sergio Mendes” błyskawicznie powrócił na amerykańskie i europejskie listy przebojów (album zawierał „Never Gonna Let You Go” – bodaj największy hit muzyka). W 1992 roku otrzymał nagrodę Grammy za album „Brasileiro” a w 2006 roku zaprezentował  „Timesless” z gwiazdami muzyki pop, rocka i  hip-hopu. Pomysł ten kontynuował w  „ Encanto”  wspaniałej  wizytówce brazylijskiego artysty : zestawie latynoskich przebojów i wielkich standardów muzyki rozrywkowej prezentowanych przez plejadę gwiazd, jakie do realizacji pomysłu zaprosił  brazylijski producent.

Sergio Mendes nagrał ponad 50 albumów, z których wiele osiągnęło status Złotej lub Platynowej Płyty. Zestaw nagród jakie spłynęły na artystę jest imponujący: od Gammy Awards po prestiżowe koncerty w Białym Domu. Teraz realizuje „In The Key of Joy”  – połączenie legendarnych „brzmień Mendesa” ze współczesnymi twórcami takimi jak: Common, Hermeto Pascoal, Joe Pizzulo, Buddy, Sugar Joans, João Donato, Sheléa oraz wieloletnią współpracowniczką i jednocześnie żoną Mendesa – Gracinhą Leporace.

Dionizy Piątkowski