Trio Bossarenova (trębacz Joo Kraus, pianista Ralf Schmidt oraz wokalistka Paula Morelenbaum)   zadebiutowało w 2009 roku, w  50-tą rocznicę narodzin jazzowej bossa nowy. Nawiązując do tradycji Stana Getza, Astrud Gilberto, Antoniu Carlosa Jobima, Joao Gilberta i Charliego Byrda stali się wspaniałymi ambasadorami brzmienia, które zbudowało przed laty  dzisiejszą modę na latynoską sambę i bossa-novę. Słuchając trio Bossarenova odnosi się wrażenie, że słynna, rozkołysana  brazylijska samba i bossa-nowa stają się na nowo klasyką. Teraz w połączeniu z europejską narracją muzyczną stają się inspiracją samą w sobie. Czy mogą być ciekawsze konfiguracje brzmień, gdy bossa-nova rozśpiewywany jest subtelnym głosem Pauli, gdy pobrzmiewają nastroje brane wprost z kompozycji europejskich mistrzów muzyki klasycznej jak Chopin, Schubert, Schumann  czy Claudio Monteverdi ? Do tego standardy brazylijskiego kompozytora Heitora Villa-Lobosa przepięknie rozbrzmiewające nowoczesnymi aranżacjami i wirtuozerią trębacza i pianisty. Trio Bossarenova stało się klasykiem samym w sobie.

Brazylijska wokalistka Paula Morelenbaum przez wiele lat związana była z kultowa formacją Nova Banda legendarnego Antonio Carlosa Jobima. Nagrala kilka znamienitych płyt, by na początku lat 90-tych rozpocząć wielka karierę wraz z Quarteto Jobim – Morelenbaum realizując nagrania i koncerty z Jaquesem Morelenbaum oraz Ryuichi Sakamoto. Jej pierwszy solowy album wydany w 1993 roku zdobył Nagrodę Premio Sharp  (brazylijski odpowiednik Grammy), ale przełomowym okazała się płyta “Berimbaum”  –  muzyczny hołd dla “poety bossa novy”, Viniciusa de Moraesa. Nagrania te stały się prologiem wielkiej międzynarodowej solowej kariery wokalistki. Dziś należy ona do elity brazylijskich artystek, wydaje kolejne wspaniałe płyty i koncertuje na całym świecie. Zrealizowane w Europie nagrania ( np. wraz z niemieckim SWR Big Band, albumy z Ryuichi Sakamoto) oraz zbierający rekomendujące recenzje i nagrody „Bossarenova” stanowią o niezwykłej ekspansji nowoczesnej bossa-novy w dzisiejszej muzyce.

Do takiej koncepcji, subtelnego trio Bossarenova  wokalistka pozyskała dwóch doskonałych muzyków. Joo Kraus to  jeden z najpopularniejszych artystów młodego pokolenia, związany z nu & electric-jazzem, hip-jazzem, drum’n’base i acid-jazzem ostatnich dekad. Pianista Ralf Schmid  to uznany kompozytor I aranżer , współpracujący  z gigantami współczesnej muzyki jak Herbie Hancock,  Michael Brecker, Randy Brecker, Natalie Cole, Dionne Warwick, Nana Mouskouri, Pee Wee Ellis, Eliane Elias. Tym razem Ralf Schmid nie tylko dyrygował orkiestrą radia SWR ze Stuttgartu, ale przygotował także aranżacje legendarnych tematów twórców bossa novy. Jakby poddany swoistej, latynoskiej manierze wplótł w repertuar także rozkołysany hit Johna Lennona i  Paula McCartneya “Blackbird“, klasyczną kompozycję Villi-Lobosa “Modinha”  a nawet  pieśń „ Pra Que Chorar” Roberta Schumanna. Pojawiają się słynne tematy A.C.Jobima ( „Chovendo Na Roseira”, “Aguas de Marco“) i równie popularne  “Vem Morena” i “Mas Que Nada” – Jorge Benjura , ale są także perfekcyjnie zaaranżowane piosenki Ivana Linsa ( „Setembro”) i Filo Mahado („ L’Habitant Du Ciel”) a nawet porywająca , słynna “Soul Bossa Nova” Quincy`ego Jonesa.

Dionizy Piątkowski