Przy swoim ogromnym rozpasaniu  i wspaniałych piewcach ( Astrud Gilberto, Antoniu Carlos Jobim)  współczesna, brazylijska muzyka jazzowa dociera do Europy okazjonalnie i to reprezentowana raczej przez popularnych ( także tutaj) artystów. Koncertuje Airto Moreira, Flora Purim, Tania Maria, Paula Morelenbau, Eumir Deodato, Milton Nascimento, Hermeto Pascoal. Stąd tez niezwykle ważnymi są nagrania, jakie – od czasu do czasu- pojawiają się w Europie promujące nowy, brazylijski jazz. Może olimpiada w Rio stanie się okazją, by wraz z emocjami sportowymi posłuchać także nowego, brazylijskiego jazzu ?

Niezwykle ciekawą postacią i artystą, który nadaje ton wielu jazzowym działaniom w Rio de Janerio jest pianista Antonio Adolfo. Doskonale wykształcony muzycznie ( studia u Eumira Deodato w Rio i w Paryżu u legendarnej Nadii Boulanger), osadzony w rodzinnej, muzycznej tradycji ( matka była skrzypaczką słynnej Brazilian Symphony Orchestra) już jako nastolatek brał udział w wielu ważnych koncertach i projektach muzycznych. Zauroczony – co oczywiste – jazzem i bossa novą – założył już w latach 60-tych autorskie trio, by niebawem stać się nadwornym pianistą wybitnych, brazylijskich wokalistek, pieśniarzy i muzyków (Leny Andrade, Carlos Lyra, Flora Purim, Wilson Simonal, Elis Regina, Milton Nascimento). Jego kompozycja „Pretty World/Sa Marina” stała się wielkim standardem, który do swojego repertuaru włączyli m.in. Sergio Mendes, Stevie Wonder, Herb Alpert, Earl Klugh, Dionne Warwick.

Antonio Adolfo jest nie tylko doskonałym pianistą, kompozytorem i aranżerem  ale także producentem. Szczyci się ogromną ( ponad 25 autorskich albumów) dyskografią obejmującą nie tylko nagrania własnych kompozycji, ale przede wszystkim niezwykle ciekawe interpretacje jazzowych standardów. Albumy „Tropical Infinito”, ’Tema”, ”Finas Misturas” ,”Chora Baiao” czy „ Rio, Choro ,Jazz…” ( dedykowany wielkiemu, brazylijskiemu kompozytorowi Ernesto Nazarethowi) są jednymi z najważniejszych w dzisiejszym , brazylijskim jazzie. Nagrania dokonane wraz z wokalistką Carol Saboya („ Ao Vivo/Live” oraz najnowsze „Copa Village”) zyskały rekomendujące recenzje na niemal całym świecie a nagranie „O Piano de Antonio Adolfo” nominowano w 2015 roku do Latin Grammy Awards. Także album „ „Tema” zyskał w 2015 nominację do Latin Grammy w kategorii najlepszych kompozycji latynoskiego jazzu. Antonio Adolfo jest także wybitnym pedagogiem: jego szkoła muzyczna w Rio de Janerio kształci ponad 1300 studentów, którym wybitny pianista zaszczepia entuzjazm do brazylijskiego jazzu.

Dionizy Piątkowski