To niezwykła nobilitacja, by debiutant, trębacz i wokalista Brian Newman realizował album dla legendarnej oficyny Verve Records, dla której swoje albumy nagrywali przecież najwybitniejsi jazzu. Do tego dodatkowy bonus: udział w nagraniu…Lady Gaga ! Brzmi to jak „wigilijna opowieść” ? Być może….
Fakty są następujące: trębacz i wokalista Brian Newman zasłynął w muzycznym świecie swoimi występami w znanych nowojorskich klubach The Oak Room, Birdland, The McKittrick Hotel i The Rose Bar. W 2016 roku podróżował z koncertami po najważniejszych miastach w USA. Szczęśliwcy mieli okazję zobaczyć podczas niektórych występów bliską przyjaciółkę muzyka – Lady Gagę, która spontanicznie pojawiała się na scenie z Newmanem. Lady Gaga spotkała się z Brianem w studio, by wspólnie nagrać bardzo emocjonalną wersję słynnego utworu “Don’t Let Me Be Misunderstood”. Brian Newman tak wspomina tę sesję: “Don’t Let Me Be Misunderstood” to nagranie, o którym myśleliśmy od samego początku pracy przy tym projekcie. Spośród kilku melodii, które rozważaliśmy, ta wydała się być idealna pod każdym względem. Wiele lat temu Nina Simone nagrała cover tego utworu, który stał się dla nas inspiracją, także ze względu na brzmienie nawiązujące do lat 60-tych. Kiedy już znaleźliśmy się wspólnie w studiu muzyka po prostu płynęła przez nas dając nam poczucie, że właśnie powstaje coś wyjątkowego.”
Brian Newman zaczynał w szkolnym zespole jazzowym w rodzinnym Cleveland i jak na młodego muzyka przystało interesował się wszystkim: od Milesa Davisa i Cheta Bakera po Nirvanę i Thin Lizzy. Uczęszczał do Cincinnati College-Conservatory of Music, ale porzucił edukację i w 2003 roku przeprowadził się do Nowego Yorku podejmując pracę w klubach Manhattanu. W Plaza Hotel’s Oak Room dostrzegła go Stefani Germanotta czyli Lady Gaga. Brain Newman pracował tam także jako …jako barman. Zgadali się i odkryli wspólne zamiłowanie do jazzu i tatuaży (oboje mają ten sam tatuaż – trąbkę Milesa Davisa). Brian Newman pracował już z Lady Gagą przy piosence “La Vie En Rose”, którą była ilustracją w filmie “A Star Is Born”. Trębacz był także w zespole gwiazdy przy projekcie „Cheeck To Cheeck”, gdy Lady Gaga nagrywała album z Tony’m Bennettem.
Album „Showboat” to zestaw kilkunastu pogodnych, i popularnych jazzowych kompozycji zawierający między innymi nagrania „Pennies From Heaven” Binga Crosbie’go, “Jockey Full of Bourbon” Toma Waitsa, “Don’t Let Me Be Misunderstood” wspólny przebój albumu zrealizowany wraz z Lady Gagą, ale także ciekawe kompozycje Briana Newmana (np. „San Pedro”). Niezwykle interesująca jest „Tropcalia” (nagrana pierwotnie przez Jeffa Becka na jego płycie „Mutations” z 1998 roku). Brian Newman wybrał tę kompozycję bo …” Jeff Beck jest dla mnie kimś bardzo ważnym muzycznie. Jego umiejętność podążania rożnymi ścieżkami na swoich albumach, przy zachowaniu spójności oraz jego kreatywność, były zawsze olbrzymią inspiracją dla mnie. Nagrywając moją wersję „Tropicali” nie chciałem zmieniać czegoś co jest w moim przekonaniu doskonałe. Bardziej chciałem oddać Beckowi hołd”.„Showboat” został wyprodukowany przez Dae Bennetta (syna Tony’ego Bennetta) we współpracy z kwintetem Brian Newman Quintet ( Steve Kortya-saksofon i flet, Alex Smith – keyboards, Joe Peri-perkusja, Daniel Foose -bas oraz Paul Francis-instrumenty perkusyjne).„Album „Showboat” – wyjaśnia pomysł na płytę Brian Newman– to ukłon w stronę wspaniałej ery gdy wszystko było ‘wielkie’ w każdym znaczeniu tego słowa. Wielkie orkiestrowe bandy, wielkie samochody, wielkie show. „Showboat” to więcej niż tyko muzyka. To wciągające spotkanie jazzu i rock and rolla”.