Po kilku doskonale przyjętych płytach zrealizowanych dla niezależnej oficyny Mack Avenue Records amerykańska wokalistka Cécile McLorin Salvant realizuje sesję dla prestiżowej i nobilitującej Nonesuch Records wprowadzając swoją muzykę ( i karierę) na nową orbitę. Już jej wcześniejsze albumy“Cécile & The Jean-Francois Bonnel Paris Quintet” z 2010 roku, „Woman Child” (2013), „For One To Love” (2015), “Dreams and Daggers”( 2017) oraz “The Window” z 2018 roku zwiastowały nową, jazzową gwiazdę. Choć wokalistyka Cécile McLorin Salvant jest niezwykle bogata, to klasyfikacja jej muzyki do jazzu nie pozostawia żadnych złudzeń: w Panteonie nowych, śpiewających dam jazzu amerykańska artystka zajmuje ważne miejsce.

Jak na Amerykankę z Miami zadebiutowała dość nietypowo, bo we Francji (w prowincjonalnym  Aix-en-Provence ), gdzie studiowała nauki polityczne, prawo i wokalistykę… barokową. Tam też usłyszał ją śpiewającą „Lullaby of Birdland” Jean Francois Bonnel – wykładowca jazzu akademii muzycznej. Wraz z J.F. Bonnelem w 2010 roku nagrała pierwszą płytę, potem  wróciła do Stanów, by wziąć udział w konkursie im. Theloniousa Monka (w jury zasiadali m.in. Herbie Hancock i Wayne Shorter). Jej występ okrzyknięto sensacją i nieoczekiwanie stała się… gwiazdą jazzu. Jej druga płyta „Woman Child” została nominowana do Grammy a do wspólnego grania z Jazz At Lincoln Center Orchestra zaprosił ją Wynton Marsalis.  Cécile McLorin Salvant jest stypendystką  MacArthura 2020 i trzykrotną laureatką Grammy; jest wokalistką i kompozytorką wnoszącą ciekawą perspektywę, odnowione poczucie dramatyzmu i oświecone muzyczne zrozumienie zarówno do standardów jazzowych, jak i własnych oryginalnych kompozycji. Wykształcona klasycznie, zanurzona w jazzie, bluesie i folku, czerpiąca z teatru muzycznego i wodewilu, Cécile McLorin Salvant korzysta z szerokiego repertuaru a jej  koncerty staja się wspaniałymi jazzowymi recitalami. „Ghost Song” to debiut wokalistki,  ale i  autorki tekstów  dla ważnej i prestiżowej wytwórni Nonesuch Records. Sesja obejmuje zarówno standardy ( z kultową piosenką „Wuthering Heights”) po niezwykle udane autorskie kompozycje wokalistki.

Dionizy Piątkowski